In de UK is nu ook het Global Data Quality Initiative (GDQ) gelanceerd waarmee marktonderzoekbureaus kunnen beloven dat ze zich houden aan de basisnormen op het gebied van datakwaliteit. Het initiatief wil marktonderzoekorganisaties oproepen om strenge gegevenskwaliteitsnormen te handhaven. Het GDQ is een initiatief van diverse wereldwijde en landelijke organisaties.
▼
Bij de normen voor gegevenskwaliteit horen o.a. het implementeren van gedocumenteerde processen om de toestemming en identiteit van deelnemers te verifiëren, het handhaven van robuuste technologie en operationele procedures, en ervoor zorgen dat enquêtes van begin tot eind beveiligd zijn. Meewerken aan de GDQ betekent ook transparant zijn over de gebruikte steekproef, kwaliteitsstatistieken, methodologieën en normen, en of er ISO-normen worden gevolgd.
Bureaus die zich aansluiten bij het initiatief moeten beloven ook de rechten van de deelnemers te beschermen, zoals het naleven van nationale en internationale ethische codes en lokale en wereldwijde privacyregelgeving (AVG) en best practices toepassen bij het ontwerpen van vragenlijsten.
Er wordt ook naar gestreefd om de normen in de hele sector regelmatig te herzien, werknemers en partners actief op te leiden, en gebruik van consistente, door de sector goedgekeurde terminologie voor datakwaliteit te gebruiken.
Gecoördineerde inspanning
De GDQ is in 2023 opgericht als een gecoördineerde inspanning om risico’s rond datakwaliteit aan te pakken in markt- en opinieonderzoek en bij consumenteninzichten en analyses.
Leden van de GDQ zijn onder meer de Market Research Society (MRS), Esomar, The Insights Association, Qualitative Research Consultants Association, SampleCon, The Research Society in Australië, de Canadian Research Insights Council, The Association of Market Research Austria (VMÖ), de International Association for the Measurement and Evaluation of Communication en het Global Research Business Network.
Valkuilen vermijden
Jane Frost, chief executive bij Market Research Society in de UK, zegt over de GDQ: ‘In de context van de huidige AI-ontwikkelingen is een focus op kwaliteit nog belangrijker om het volledige potentieel van de technologie te benutten en tegelijkertijd de valkuilen te vermijden. Uiteindelijk zullen slechte data altijd slechte resultaten geven, zelfs met behulp van de meest volwassen AI-modellen. Daarom zijn blij dat we kunnen samenwerken met internationale partners om zo aan de behoefte aan kwaliteit tegemoet te komen.’
Bron: research-live.com