Google overweegt zijn voorgenomen AI-gedreven zoekmachine achter een betaalmuur te plaatsen, waardoor het mogelijk een product wordt voor een niche-markt.
De komst van kunstmatige intelligentie verandert de manier waarop we omgaan met de informatie op internet. Nu het fundamentele bedrijfsmodel van advertenties rond het zoeken van informatie wordt bedreigd, denkt Google erover om zijn belangrijkste product opnieuw vorm te geven. Dan komt AI om de hoek kijken, maar alle hype moet ook wel wat getemperd worden. AI wordt nog niet intensief gebruikt. Uit onderzoek blijkt dat slechts 10% van de gebruikers van internet regelmatig of AI-diensten aanwendt. Die groep zou je kunnen bedienen met een abonnement, net zoals Open AI heeft gedaan.
De Financial Times citeert bronnen uit de directe omgeving van Google die een aantal ontwikkelingen is opgevallen:
- In een verklaring heeft Google gezegd dat het zich nu niet richt op een advertentievrije zoekervaring, maar juist op ‘nieuwe premiummogelijkheden’.
- Volgens de plannen, die technisch nog in ontwikkeling zijn, zouden AI-gedreven zoekfuncties onderdeel worden van het premium-abonnement.
- ‘Traditioneel’ zoeken zal naar verwachting gratis blijven (met advertenties in de zoekresultaten), terwijl advertenties ook op premiumniveau in de zoekresultaten zullen verschijnen.
Google werkt intussen aan een ‘Search Generative Experience’, dat meer rekenkracht kost en minder advertentie-inkomsten oplevert dan traditioneel zoeken, omdat het volledige antwoorden biedt in plaats van links.
Bron: warc.com