De DDMA Customer Data Award 2021 is gewonnen door HEMA. Het warenhuis troeft daarmee de andere genomineerden, Corendon en VodafoneZiggo, af. De publieksprijs ging eveneens naar HEMA.
In de afgelopen drie jaar heeft HEMA zijn versnipperde datastrategie hervormd en gewerkt naar een centraal klantbeeld, zegt de jury. Inmiddels is data geen ‘black box’ meer op de IT-afdeling, maar is data ook beschikbaar binnen de business. Belangrijkste resultaten: nieuwe kansen voor BI, analytics en data-science, een betere bescherming van gegevens en een hogere omzet per jaar.
Juryvoorzitter Kees Groenewoud: ‘De grote uitdaging voor HEMA was het verhogen van de klantbeleving en de omzet door een relevant productaanbod, met bijbehorende communicatie en een doordacht kanaalgebruik op basis van concrete klantinzichten. HEMA adresseert alle uitdagingen die een rol spelen: professioneel data-management, zowel technisch als organisatorisch, doordachte inzichten vanuit effectieve analyses en daarnaast een agile maar toch robuuste infrastructuur die dit alles ondersteunt.’