Op 9 en 10 mei vindt in de Jaarbeurs Utrecht de 21ste editie plaats van het grootste Data & Insights Event van Nederland. Een van de presentaties gaat over live-onderzoek naar een radioprogramma. Eric Landwaart van Miles Research en Petra Moonen, marktonderzoeker bij van KRO-NCRV, leggen uit hoe dat werkt.
KRO-NCRV wilde graag heel direct volgen hoe luisteraars het radioprogramma ‘Het Oor Wil Ook Wat’ van Emmely de Wilt beleven. Het programma wordt op NPO2 op zaterdag en zondag van 10.00 tot 12.00 uur uitgezonden, een tijd dat mensen hun mail vaak minder volgen. Hoe neem je deze luisteraars toch juist op dat moment mee in marktonderzoek? Dat vraagstuk paste perfect bij de in eigen huis ontwikkelde softwaretoepassing van Miles Research, de Miles Messenger, die onderzoek via WhatsApp mogelijk maakt. Door de inzet van de software kon een aantal weken bijna letterlijk worden meegeluisterd bij deelnemende luisteraars. Waar luisterden zij op dat moment naar (met als vraag om een fragment op te nemen) en wat vonden zij daarvan?
Eric Landwaart is vooral enthousiast over de manier van onderzoek, waarmee meer kwalitatieve informatie wordt verzameld. Het is in feite een mix van puur kwantitatieve data met veel inzichten uit voice, video en foto’s. Met behulp van AI is dat vervolgens relatief eenvoudig te duiden. Ook het meer interactief maken van vragen, bijvoorbeeld door het toevoegen van video in de WhatsApp-dialoog (in dit geval van presentator Emmely de Wilt), komt de respondent in een heel positieve flow. Petra Moonen wilde naast inzicht krijgen in de mood van de luisteraars en weten wat ze doen tijdens het luisteren, ook ervaring opdoen met deze innovatieve manier van onderzoek. NPO-innovatie herkende de wens en heeft aan de realisatie van het onderzoek bijgedragen. De ervaringen en inzichten zullen dan ook worden gedeeld met NPO Innovatie en de andere publieke omroepen.
Wil je het hele verhaal horen? Kom dan vooral naar het MIE op 9 mei om 11.15 uur in de Miles Research Zaal.
Alle informatie over het MIE op 9 en 10 mei in Jaarbeurs Utrecht en inschrijven via www.mie.nl