In navolging van het succes van de Markteffect Bitcoin Monitor, die periodiek het consumentenvertrouwen in kaart brengt, neemt Bas de Vries van Markteffect je tijdens Best of MIE graag mee in de kracht van bitcoin als merk. Welke kansen en bedreigingen brengt dit met zich mee? Hoe kun je hier, los van een investering of belegging, je voordeel mee doen?
Vandaag de dag verbinden steeds meer merken, organisaties en ook voetbalclubs zich aan cryptocurrency. De een staat betalingen toe of keert salaris uit, de ander laat zich sponsoren. Het levert hen de nodige exposure op. Maar is dat wel zo verstandig? Wil je wel of juist niet geassocieerd worden met bitcoin? Doet het afbreuk aan je eigen reputatie of is het de allerbeste reclame die je jezelf kunt wensen?
Om een antwoord te krijgen op die vraag heeft Markteffect met behulp van de Markteffect Bitcoin Monitor niet alleen een indexcijfer in het leven geroepen, maar de digitale munt ook een identiteit gegeven. Kortom, welke kern- en merkwaarden kent de Nederlander toe aan de bitcoin en, niet geheel onbelangrijk, wie of wat past daar het beste bij? Is het Picnic of juist Albert Heijn die gelijkgestemd zijn? En wordt het beschouwd als avontuurlijk of innovatief? Samen met Bitcoin Meester geeft Markteffect bitcoin letterlijk en figuurlijk een gezicht en nemen zij je mee in de onderzoeksresultaten van de Monitor. Hoeveel vertrouwen is er onder consumenten? Wat weten zij over en vinden zij van de bitcoin? Hoe wordt alle positieve en negatieve berichtgeving door het publiek ontvangen en hoeveel effect heeft dat op hun perceptie?
Door ervaringen te delen en zowel kansen als bedreigingen bespreekbaar te maken, wordt de brug geslagen met de praktijk. Wat kunnen we leren van partnerships met o.a. AZ Alkmaar en HC Bloemendaal? Staan ook andere organisaties hiervoor open of is men terughoudend? Valt er winst aan te behalen, wie bereik je hiermee en welke parallellen zijn te trekken, maar bovenal: hoe verbind je jouw eigen merk aan bitcoin?