Influencers moeten zich opnieuw certificeren om in het register te blijven

Door Jan Roekens | 24-04-2025

Om transparantie binnen influencermarketing verder te versterken, lanceert Influencerregels.com, een initiatief van DDMA, SRC en bvA, een actuele versie van hun certificering Certified by influencerregels.com. Ook actueel omdat het Data & Insights Network op 22 mei a.s. een symposium organiseert over de waarde van influencers voor merken.

De nieuwe versie van de certificering bevat onder meer geactualiseerde voorbeelden, een uitgebreide checklist voor overeenkomsten en verduidelijkingen over specifieke regelgeving, zoals het correct labelen van samenwerkingen en nieuwe restricties binnen bepaalde sectoren. Alle gecertificeerde influencers dienen de zogenoemde vernieuwde e-learning te doorlopen en hun certificaat opnieuw te behalen om in het register te blijven.

E-learning

Sinds de eerste introductie in 2024 van het certificaat hebben meer dan 2.000 influencers de e-learning succesvol doorlopen. Bekende namen zoals Joost Bouhof, Dion de Brouwer, Jitse Spierings en Leslie Keijzer behoren tot de eerste lichting die de nu vernieuwde versie hebben behaald. Vanaf vandaag kan iedere influencer die reclame maakt de nieuwe e-learning doorlopen.

Steun van platformen

Ook merken, bureaus en platformen zien de waarde van een up-to-date certificering. De partners van het eerste uur zijn er nog steeds bij. Zo sloten Achmea, Cloetta (o.a. Redband, Sportlife en Venco), Essent en Jumbo zich onlangs aan bij het initiatief. Ook de partners van het eerste uur – L’Oréal, Unilever, Coca-Cola, TUI en Heineken – blijven streven naar het uitsluitend samenwerken met gecertificeerde influencers. Ook alle grote platformen hebben actief hun ondersteuning uitgesproken over dit initiatief.

Naast de bovenstaande partijen hebben ook McDonald’s, Kruidvat, VTech, Nestlé, Albert Heijn, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, Vrumona en Bol hun ondersteuning uitgesproken. Een overzicht van alle partijen die het initiatief en de vernieuwde e-learning ondersteunen staat hier.

Waarborgen transparantie

Gecertificeerde influencers worden gemonitord door de Stichting Reclame Code (SRC). De monitoring helpt bij het waarborgen van transparantie en biedt waar nodig gericht advies. Uit de nulmeting blijkt dat gecertificeerde influencers na het doorlopen van de e-learning aantoonbaar beter de regels naleven.

Meer informatie over het symposium The Value of Influencers for Building Brands van 22 mei is te vinden op Data and Insights Network – Symposium 2025: The Value of Influencers for Building Brands

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?