Voormalig Nike insight-executive Lydia Crudge (foto) heeft een onderzoeksbureau opgericht speciaal voor data rond vrouwenvoetbal. Het heet Lunar Insight en het wil merken en sponsors aan vrouwenvoetbal binden.
▼
Lydia Crudge (foto) richtte richtte het bureau op nadat ze drie jaar bij Nike had gewerkt als directeur consumer insights. In gesprek met Research Live zegt Crudge dat het een fantastisch jaar is voor het vrouwenvoetbal, met het EK voor vrouwen dat dit jaar wordt gehouden, de Copa America en de groepsfase van de Champions League. In de jaren daarna worden nog twee grote WK-tournooien gehouden.
Lunar Insight, gevestigd in Londen, werkt samen met een netwerk van onderzoekers op het gebied van kwalitatief en kwantitatief onderzoek, semiotiek en social listening.
De diensten van Lunar zullen zich in eerste instantie richten op merken en sponsors die voelen voor vrouwenvoetbal en het publiek. Kennis van publiek moet er ook voor zorgen dat merken die zich richten op het mannenvoetbal ook de stap naar vrouwenvoetbal willen nemen. Dat gebeurt o.a. met onderzoek op het gebied van positionering en communicatie.