Marketingteams zijn gebaat bij generalisten met brede vaardigheden én experts die zich richten op data en customer experience. Dat is de mening van Aline Santos Farhat, Unilever’s chief brand officer en chief equity diversity and inclusion officer.
Aline Santos Farhat deed haar uitspraken tijdens een event van LIONS Marketers Series. Volgens haar hadden we in het verleden de luxe om generalisten te zijn. Maar het is een andere tijd: ‘In het verleden wisten marketingmanagers meestal een beetje over alles in marketing en pasten ze deze vaardigheden toe op een breed scala aan activiteiten. Maar nu hebben we een mensen nodig met brede vaardigheden én mensen met diepere kennis van bepaalde aspecten.’
Een van de vitale specialismen is inzicht in data, met daarbij de kennis over dataverzameling, visualisatie van data en privacy. Daarnaast is gedegen kennis nodig van customer experience, user experience, social media en de inzet van influencers. En die vaardigheden vind je niet in één persoon, zegt Santos.
Gegevens vertalen
Zelfs als de technische mogelijkheden zich verder ontwikkelen, zullen bepaalde eigenschappen overeind blijven. Je moet passie hebben voor het begrijpen van consumenten en de samenleving en het vermogen om gegevens te vertalen naar inzichten. Hoewel marketeers gemakkelijk afgeleid raken door nieuwe technologieën, moeten ze zich voortdurend afvragen wat precies de klus is die moet worden geklaard. En even belangrijk is het ambacht van marketing. Dat laatste heeft in de loop der tijd wat focus verloren, zegt Santos.
Ten slotte vindt ze dat marketingmanagers de inclusieagenda moeten aansturen: ‘Ik denk dat het heel belangrijk is dat je begrijpt hoe je achtergestelde groepen kunt vertegenwoordigen.’
Bron: warc.com