Diversiteit en inclusie, het is een hot topic. De marktonderzoekbranche doet er veel onderzoek naar, maar hoe divers en inclusief is de sector zelf eigenlijk? Dat vraagt Ewout Witte van MI Network zich af in deze blog. Uit de feiten en zijn ervaring blijkt dat de sector weinig divers is, terwijl dezelfde sector toch vaak met representatief marktonderzoek te maken heeft. Hoe kunnen we die gegevens dan op juiste waarde schatten?
Als ik rondkijk op branche-evenementen of de personeelsbezetting bekijk van veel organisaties waar we voor werken, zie ik wat betreft culturele herkomst geen afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Ook op andere kenmerken waar we met onderzoek altijd een goede balans in zoeken, mist de balans binnen onze organisaties. Vanuit onze eerdere analyse van de sector, zagen we dat het aandeel vrouwen in leidinggevende rollen binnen marktonderzoek 32% was, terwijl vrouwen 59% van het totale personeelsbestand vormen. Daarnaast wordt er voor alle vacatures die wij mogen invullen, minimaal HBO-niveau gevraagd, liever nog WO.
Ook in gesprekken met verschillende bureaus horen we dat zij met dit thema worstelen. Aan de ene kant willen ze meer diversiteit in hun organisatie, maar aan de andere kant vinden zij dit werk vooral geschikt voor hoger opgeleiden. Daarnaast hebben ze geregeld moeite om mensen met een andere culturele achtergrond goed in te passen.
Ander profiel
Dit najaar loopt een nieuwe ronde van onze praktijkopleiding, waarin we pas afgestudeerden en carrièreswitchers in drie maanden klaarstomen voor startersrollen bij marktonderzoekbureaus. Via onze campagne krijgen we aanmeldingen vanuit verschillende achtergronden. Ook wij twijfelen regelmatig of iemand past bij ons programma. We laten soms mensen instromen met een ‘iets ander profiel’, om te kijken of er vanuit andere achtergronden ook goede matches te maken zijn.
Voor ons is het een ontdekkingstocht naar hoe wij ons steentje kunnen bijdragen, waarbij we natuurlijk hopen dat het mooie succesverhalen oplevert. Wie met ons mee wil denken over hoe we tot die succesverhalen kunnen komen, nodigen we van harte uit! Zodat we in een volgende blog hopelijk een inspirerend voorbeeld kunnen delen.
Auteur: Ewout Witte, oprichter Marketing Intelligence Network
MI Network is Kennispartner van Daily Data Bytes