Sigrid Berge van Rooijen (foto) ondersteunt zorgorganisaties bij de implementatie van AI. Ze legt uit wat de obstakels en kansen zijn, en vooral waarom de sector niet langer om AI heen kan. ‘AI is niet altijd dé oplossing, maar wel een deel van oplossingen in de zorg.’
▼
Op jonge leeftijd maakte Sigrid Berge van Rooijen mee dat haar vader en oma bij een ernstig auto-ongeluk betrokken raakten. Haar oma overleed, haar vader kwam terecht in een lang zorgtraject. ‘Ik zag hoeveel de zorg voor patiënten, maar ook voor nabestaanden betekende. Hier wilde ik ook iets in gaan betekenen. Maar toen ik later in de sector ging werken, raakte ik gefrustreerd door de gebrekkige samenwerking tussen de verschillende beroepsgroepen en hoe wij ons werk moesten prioriteren – lees: hoe krijgen we meeste geld binnen? Ik zag dat de patiënt niet de focus was.’
Je werd AI-businessconsultant in de zorg en richtte Eir Health op. Hoe ging dat?
‘Eir Health is ontstaan met als doel de zorg te ondersteunen met AI. Voor zorgprofessionals is het moeilijk om altijd up-to-date te blijven van de nieuwste ontwikkelingen binnen hun eigen vak. Voeg daar technologie aan toe en het wordt nog lastiger. Eir Health informeert op het gebied van AI in de zorg; wat het precies is, wat de mogelijkheden zijn, waar we op moeten letten, en wat de regulering zegt. We ondersteunen ook bij het kiezen van AI-tools en kunnen implementatieprojecten uitvoeren, van waar de behoefte ligt tot aan het creëren van een succesvol project. Omdat ik uit Noorwegen kom, werk ik zowel in Nederland als in de Scandinavische landen.’
Heb je een voorbeeld van hoe je een zorginstelling hielp met de implementatie van AI?
‘Ik kreeg een vraag van een werkplaats voor orthopedische hulpmiddelen. Ze wilden dat ik ze hielp om een AI-model te ontwikkelen zodat ze minder beeldverwerking hoefde te doen. Ze waren minimaal 15 minuten bezig met één beeld om het totaal compleet te maken. Door mijn review van hun werkproces kwam ik erachter dat ze beter een andere tool voor beeldopnamen konden gebruiken, en geen AI. Want AI is niet altijd dé oplossing, maar wel een deel van oplossingen in de zorg.’
‘Hoe delen we op een veilige manier privacygevoelige patiëntengegevens met AI-tools?’
Een van je LinkedIn-artikelen is getiteld: ‘Why is healthcare not embracing AI?’ Wat zijn de voornaamste drempels die je tegenkomt in de zorgsector?
‘Ten eerste een gebrek aan vertrouwen in AI. Zorgmedewerkers weten of begrijpen niet wat AI eigenlijk is. Ze vrezen dat AI hun baan gaat overnemen. Ook vragen ze zich af hoe betrouwbaar de aanbevelingen van AI-tools zijn. Een tweede drempel is dataprivacy. Privacygevoelige patiëntgegevens moeten met AI-tools gedeeld worden, maar hoe doen we dat op een veilige manier? Een derde barrière is budget: om AI te implementeren en gebruiken, moet er geïnvesteerd worden. Niet elke organisatie heeft hier budget voor, of weet hoe ze subsidie kunnen krijgen. Instellingen moeten niet alleen naar de korte termijn kijken, maar echt een langetermijninvestering doen.’
Vind je de zorgsector behoudend op het gebied van innovatie?
‘Ja en nee. Vanwege patiëntveiligheid en dataprivacy móet de zorgsector nu eenmaal behoudender zijn op innovatiegebied. Tegelijkertijd merken meer en meer zorginstellingen dat er een verandering nodig is om kwaliteit te blijven bieden. Soms zien ze innovatie als een van de oplossingen.’
Waarom moet de zorg AI de komende jaren omarmen?
‘Steeds minder mensen willen in de zorg werken. En mensen die wel in de zorg werken, willen daar niet hun hele leven voor opofferen. Er is een cultuuromslag gaande. Was het voorheen doodgewoon om over te werken, daar eisen mensen nu een betere werk-privébalans. Daarnaast neemt de gemiddelde leeftijd toe. In Noorwegen spreken ze al sinds ik jong was over een crisis in de zorg. Er is niet veel aan gedaan. We kunnen niet simpelweg meer mensen opleiden, we moeten echt kijken naar welke veranderingen we kunnen doorvoeren om het werk makkelijker te maken voor het zorgpersoneel. We moeten kijken waar we medewerkers voor nodig hebben en wanneer de patiënten een arts moeten zien. Sommige vraagstukken kunnen door zorg-apps worden opgelost, andere met behulp van kunstmatige intelligentie. Onderzoek bijvoorbeeld welke repetitieve taken door AI overgenomen kunnen worden.’
Over Sigrid Berge van Rooijen
Vanuit haar consultancy Eir Health ondersteunt Sigrid zorgorganisaties bij de implementatie van AI. Eerder werkte zij onder meer bij Biosense Webster als Clinical Sales Consultant en bij Philips in een onderzoeksproject naar zorg-gerelateerde veranderprocessen. Op LinkedIn post zij regelmatig artikelen over AI in de zorg.