Metaverses en mixed realities: wat je als bedrijf er nu over moet weten

Door Job van den Berg | 24-11-2022

Data en digitalisering zijn bij veel bedrijven een hot topic. Daar komt bij dat de ontwikkelingen op het gebied van data en digitalisering doordenderen. En sinds een aantal maanden hoor je nieuwe termen de revue passeren: metaverses en mixed realities. Wat houden die termen in en wat kun je ermee? Job van den Berg schreef er een blog over.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je denkt ‘hoe is dit bij te houden’ en ‘wat moet ik hier nou als bedrijf concreet mee’? We hebben het de ene dag over de kansen van data en de dag er na over metaverses. Moet ik stoppen met data en mij gaan richten op metaverses?

Even terugspoelen naar een aantal jaren terug: je kunt misschien nog wel Google Glass herinneren. Het eerste tastbare voorbeeld van een ‘mixed reality’ waarin de digitale en offline wereld samensmolt. Maar we denken nog steeds in een offline wereld én een online wereld. Wat de nieuwe trends kenmerkt is dat de grens tussen offline en online vervaagt.

Overtreffende trap

Uiteindelijk werd Google Glass geen groot succes. Waarom eigenlijk niet? Waarom zouden dit soort innovaties nu wel kunnen werken? Het antwoord is meerledig. Allereerst zag Google Glass er niet zo mooi uit; het was op het oog een raar brilletje. Ten tweede: er zat een camera op die alles vastlegde en inmiddels is dat not done en privacy-wise strafbaar. Ten derde, en misschien wel het belangrijkste, de technologie was nog niet zo ver dat al die datakoppelingen en projecties goed werkten. Het was te ingewikkeld en de technologische drempel was te hoog. Maar nu zijn we technologisch wel verder. We hebben nu clouds waar data veilig in opgeslagen worden en we hebben betere AI-modellen en servers.

Sterker nog, we zijn een stapje verder in de evolutie met metaverse: een compleet nieuwe digitale wereld waarin je je daadwerkelijk bevindt en waarin in kunt ‘leven’. De overtreffende trap van Google Glass. In die digitale wereld wordt kunst gemaakt, kun je bezittingen hebben en zijn er verzekeringen. En dat roept de vraag op wat jij als bedrijf hiermee moet doen en of je er iets moet doen en wanneer.

Nieuw touchpoint

Er zijn twee strategische redenen waarom je metaverses en mixed realities zou kunnen inzetten:

    1. Metaverse kun je beschouwen als een nieuwe afzetmarkt waarin je nieuwe proposities kunt lanceren. Voorbeeld: je bent een verzekeraar en je gaat een verzekeringsproduct ontwikkelen specifiek voor metaverse. Want ja, je kunt ook bestolen worden in een metaverse.
    2. De tweede route: metaverse kan een nieuw touchpoint zijn om met je klanten in contact te komen. Voorbeeld: iemand heeft een auto besteld. De aankoop is gedaan maar dan begint het lange wachten. Zeker nu met het chiptekort is de periode tussen aankoop en levering een half jaar. Metaverse kan uitkomst bieden door in de tussenperiode te laten zien hoe de auto wordt gebouwd, letterlijk. Dus: hoe ze de leren bekleding monteren en hoe stapje voor stapje jouw auto wordt gebouwd. Metaverse brengt je dus al in contact met het product waarop je wachten. Je beleeft het maakproces mee in een digitale wereld.

 

Strategie versterken

Maar dan de hamvraag. Zijn metaverses en mixed realities ook voor mijn bedrijf relevant? Als je die overweging maakt, let dan op drie zaken:

    1. De wereld wordt virtueel, alles wordt digitaler, en dat is onomkeerbaar. Concurrenten, klanten en prospects zijn er al mee bezig. Kortom, je móet er wel over na gaan denken.
    2. Maar wat je er mee doet, ligt heel dicht bij de kernpropositie van je bedrijf. Waarom besta je als bedrijf? Denk over hoe deze trend je strategie kan versterken, en dus niet andersom. Metaverses en mixed realities zijn een middel om je bedrijf te vernieuwen en te innoveren en geen doel op zich.
    3. Laat je inspireren door voorbeelden van andere bedrijven, maar ga niet kopiëren, Maak kleine stapjes; verken het, experimenteer en kijk of het werkt.

 

Stap voor stap

En als je nou een bedrijf bent dat nog niet de stap naar data heeft gemaakt en nog geen datawarehouse, cloud of AI toepast, wat dan? Doe het stapje voor stapje, laat je niet gek maken en realiseer je dat al deze trends met elkaar samenhangen. Metaverse is data en AI. Metaverses draaien in een cloud. Je digitale basis en data-strategie moeten dus op orde zijn voordat je met metaverse en mixed realities aan de slag gaat. Dat betekent niet dat je het nog even kunt uitstellen. Durf vooruit te kijken en maak een plan voor pakweg 2027. Durf te dromen. Succes.

Dit artikel verscheen eerder in uitgebreidere vorm op De Ondernemer

Auteur Job van den Berg, Chief Data & Insights Officer Bluefield Agency

Bluefield Agency is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Job van den Berg, Functietitel

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?