MetrixLab kondigde afgelopen week aan dat het voice recording gaat gebruiken bij enquetes. De techniek verandert de manier waarop data worden verzameld en het biedt respondenten een nieuwe manier om vragen te beantwoorden.
De gedachte achter de nieuwe werkwijze is dat gesproken opmerkingen onderzoeksresultaten verbeteren doordat er andere informatie kan worden verzameld dan wat nu mogelijk is binnen de standaard van online enquêtes. Naast het voordeel van het verzamelen van meer data en insights, kan voice recording ook een breed scala aan emotionele reacties peilen.
De innovatieve techniek is het resultaat van een samenwerking tussen MetrixLab en Phebi, dat een tool heeft ontwikkeld die spraakopnamen verzamelt en analyseert. De nieuwe aanpak wordt momenteel getest door een van de klanten van Metrixlab, verzekeraar Achmea.
Carlijn Tummers, Global Innovation Consultant bij MetrixLab, legt uit: ‘We kunnen de nieuwe technologie combineren met onze onderzoeksexpertise om de kwaliteit van online enquêtes te verbeteren. Veel mensen gebruiken al spraakopdrachten in hun huizen en auto’s. We onderzoeken tegelijkertijd de impact van de technologie op de kwaliteit van de insights.’