MIE’24 groot succes

Door Jan Roekens | 19-03-2024

Afgelopen woensdag en donderdag, 13 en 14 maart, vond in Utrecht de 22ste editie van het MIE plaats. Het event werd een groot succes. The Art of Data & Insights kwam volledig tot zijn recht in 94 verschillende sessies, waarin 150 sprekers de laatste trends en ontwikkelingen in het vakgebied presenteerden.

De 1.450 bezoekers (waarvan 52% opdrachtgever) konden genieten van een zeer informatief en inspirerend programma waarbij een sterke focus lag op AI. Op MIE’24 werd ook een nieuw initiatief aangekondigd: het Data & Insights Network start een AI-community. Doel van de community is om zoveel mogelijk vakgenoten te betrekken bij de vraag welke ethische, maatschappelijke en juridische aspecten bij het gebruik van AI een rol spelen. De input van de community is voor de Taskforce AI een belangrijke bron om te komen tot een gedragscode voor het gebruik van AI in de data- en insights-sector.

Keynotes

MIE’24 werd op woensdag geopend door Victor Knaap en Michelle McGrath van Media.Monks, die spraken over AI Now and Next. Lalo Luna, de CMI van The Heineken Company, sloot de eerste dag af met de learnings en failures bij het inzetten van AI voor o.a. het ontwikkelen van nieuwe proposities voor Heineken. David Smith, de openingskeynote van donderdag, liet iedereen hoe je AI het best kunt integreren met bestaande job skills en functies. Zijn boodschap: AI is een aanvulling, geen vervanging. Marijke Smallegange van het Rijksmuseum sloot de tweede dag af met een verhaal over de strategische keuzes rond de grote Vermeer-tentoonstelling.

MIE’24 groot succes MIE’24 groot succes

Best beoordeelde lezingen

De bezoekers konden tijdens de verschillende rondes via de MIE’24-app een waardering toekennen aan de presentaties. De top 10 best beoordeelde lezingen van MIE’24 zijn:

1. 9,37 How to visit a million restaurants in 80 days? [Koppert Cress & Gibbs]
2. 9,10 De digitale klantreis van IKEA: Van blauwe dozen naar online woonwarenhuis. [excap & IKEA]
3. 9,08 The Art of Presenting Insights with Impact. [dePerfecteGrafiek.nl]
4. 9,05 Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. [Dynata]
5. 9,00 Iedereen kan mee (blijven) doen: digitaal toegankelijkheid en inclusie. [Perspective & Alliantie Digitaal Samenleven]
6. 8,89 Het onvermijdelijke bespreekbaar maken: overlijden en de impact op nabestaanden. [Interpolis & Ruigrok]
7. 8,86 Bloody or Virgin Mary? A cultural view of the zero-alcohol movement. [semiocentral]
8. 8,57 The Supercharged Human. How AI is transforming the insights industry. [Human8]
9. 8,46 Hoe passief luistergedrag meten de radioindustrie in Nederland laat groeien. [Ipsos I&O & NMO]
10. 8,39 Het emotionele kompas in de reisbranche: merknavigatie op gevoelens. [TUI, MetrixLab & Toluna]

MIE’24 groot succes
Stijn Baan (directeur Koppert Cress B.V.) en Casper de Winter (Analytics Consultant bij Gibbs Analytics Consulting) – links en midden op de foto – werden als beste beoordeeld bij de lezingen. Rechts: Wim van Slooten (directeur Data & Insights Network)

Kijk op www.mie.nl voor de totale lijst van beoordelingen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?