Rapporten schrijven doen we allemaal. Het gekke is: we nemen vaak aan dat iedereen wel weet hoe dat moet, terwijl bijna niemand dit ooit heeft geleerd tijdens een opleiding of cursus. Dus wat je ziet is dat de meeste insight-professionals de gewoontes van hun collega’s kopiëren. Maar dat zijn helaas niet altijd de beste gewoontes. Wie echter de moeite neemt om gedisciplineerd information design-principes in te zetten, maakt voor de rest van zijn werkende leven betere rapporten, presentaties en dashboards.
Je krijgt tijdens deze doe-workshop antwoord op vragen als: Hoe regisseer je aandacht? Hoe zet je kleur op een functionele manier in? Waar zet je elementen op een pagina neer? Hoe zet je ze neer? Kunnen we design-principes toepassen op taal? Allemaal vragen die te maken met hoe ons brein functioneert. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: alle tools die in de training voorbij komen houden rekening met het feit dat mensen niet zo van nadenken houden.
Over de docent: Robert van Ossenbruggen is partner bij adviesbureau The Commercial Works. Hij heeft de afgelopen jaren honderden professionals geleerd beter te communiceren door het toepassen van information design.