Nederlander keek per dag 138 minuten TV

Door Jan Roekens | 12-01-2023

De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders en dat is 16 minuten minder dan in 2021. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2022 naar 21,5%, wat overeenkomt met 30 minuten per dag. In 2021 was dit 27 minuten per dag. Dat blijkt uit de eerste SKO-cijfers over 2022.

De TV Schermtijd, oftewel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht, bedroeg in 2022 181 minuten. Dit is 19 minuten minder dan in 2021. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het kijken naar bijvoorbeeld video on demand-diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).

De kijkcijfers van SKO zijn gebaseerd enkel op het kijkgedrag gemeten via alle tv-toestellen in het huishouden. Het kijken via een smartphone, tablet, laptop en PC zit niet in deze cijfers.

Marktaandelen

De publieke omroepen behaalden in 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 38,0%. De zenders van RTL Nederland behaalden een marktaandeel van 24,4% en de Talpa TV zenders 16,0%. In het avondtijdvak (18:00-24:00 uur) behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 39,0%, de zenders van RTL Nederland 28,5% en de Talpa TV zenders 18,1%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, gedurende de dag was dit 26,0% en in de avond was dit 25,3%.

Meest bekeken

De top-25 meest bekeken programma’s in 2022 wordt aangevoerd door de kwartfinale WK voetbal Nederland-Argentinië op 9 december 2022 met gemiddeld 5.629.000 kijkers. Dit programma realiseerde ook het hoogste totaal aantal kijkers met een bereik van 8.553.000 personen van 6 jaar en ouder.

De top-25 meest bekeken programma’s in 2022 excl. sportprogramma’s wordt aangevoerd door de eerste uitzending van Wie Is de Mol op 1 januari met gemiddeld 3.996.000 kijkers.

Meest uitgesteld bekeken

Wie is de Mol van 1 januari 2022 is het meest uitgesteld bekeken programma van 2022 met gemiddeld 2.094.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag. Het programma met het hoogste aandeel kijktijd dat uitgesteld gekeken is in verhouding tot de totale kijktijd van dat programma, is het Sinterklaasjournaal van 11 november 2022 met 69%.

Bron: Stichting KijkOnderzoek

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?