Nederlandse winnaar bij European Design Awards 2025

Door Jan Roekens | 12-06-2025

Het Nederlandse data- en designbureau CLEVER°FRANKE, onderdeel van ADC Consulting, is tijdens de European Design Awards 2025 in Ljubljana uitgeroepen tot Agency of the Year. De jury prees het werk van CLEVER°FRANKE om het voortdurend herdefiniëren van de rol van design in een datagedreven wereld.

Naast de hoofdprijs viel CLEVER°FRANKE nog drie keer in de prijzen:

  • Goud voor de identiteit van het Design & AI Symposium 2024 (categorie: Integrated Identity Applications)
  • Brons voor het T1D Index-platform (categorie: Information Sites)
  • Een vermelding als finalist voor het Boeing Timeline Project (categorie: Digital Infographics)

‘Deze award onderstreept de kracht van design: dit kan richting geven in een snel veranderende wereld. Nu AI en complexe systemen steeds meer invloed hebben op ons leven, is visualisatie essentieel. Niet alleen om uit te leggen wat er gebeurt, maar ook om een toekomst vorm te geven waarin technologie begrijpelijk, verantwoord en mensgericht blijft’, aldus Thomas Clever, co-founder en managing director bij CLEVER°FRANKE.

Data interpreteren

Ook Rik van der Woerdt, CEO bij ADC Consulting, benadrukt de rol van design bij het begrijpelijk maken van data: ‘De hoeveelheid data waarmee we werken, groeit al jaren. Design bepaalt steeds meer hoe we deze data interpreteren. Met het juiste design, kun je zelfs de meest complexe data toegankelijk en begrijpelijk maken. Dit laat zien dat de vertaalslag van data naar inzichten essentieel is voor het succes van je business.’

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?