Na een opbouw- en testfase van 18 maanden, uitgevoerd door Kantar, is een volgende stap gezet in het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO). In de anderhalf jaar tijd heeft onder andere de werving en installering van een geheel nieuw een representatief huishoudpanel plaatsgevonden. Het panel is uitgerust met de nieuwste technologie om alle tv- en video-content te meten.
Het nieuwe kijkonderzoek bevat een aantal belangrijke verbeteringen die gefaseerd worden geïntroduceerd. In de eerste fase zullen de data uit de nieuwe kijkmeter aan de markt gepresenteerd worden. Die nieuwe meter, de Kantar People Meter 7, meet fijnmaziger dan de huidige en maakt het aanmelden van panelleden makkelijker en aantrekkelijker.
In de tweede fase zal het online kijkgedrag aan het onderzoek toegevoegd worden. Dit geeft inzicht in het kijken dat plaatsvindt via de apps en websites van operators en broadcasters. Op basis van de data uit de Kantar Focal Meter wordt daarnaast het gebruik van video on demand en video sharing-diensten op zowel TV als andere schermen in huis gemeten.
Tot slot wordt de meting met de Kantar-kijkmeter gecombineerd met de kijkmeting die plaatsvindt in het MultiMediapanel dat ook voor het nieuwe luisteronderzoek gebruikt wordt. Hiermee wordt de omvang van het panel meer dan verdubbeld en wordt het meten van kijken buitenshuis toegevoegd.
Momenteel wordt er hard gewerkt om alle onderdelen van het nieuwe kijkonderzoek gereed en getest te krijgen. De exacte introductiedatum zal op een later moment bekend worden gemaakt.