Het moest er een keer van komen: de eerste digitale AI-marketingmedewerker. Ze heet Sarah en ze is door AI-startup Typetone opgeleid tot content marketeer. Ze kan al van A tot Z contentstrategieën bedenken, maken en uitvoeren.
Sarah doet er ongeveer tien minuten over om een contentstrategie te maken voor de komende drie maanden. Vervolgens kan ze de contentstrategie ook zelf uitvoeren. Ze maakt teksten, zoekt er afbeeldingen bij en kan de berichten vervolgens autonoom publiceren op kanalen, zoals sociale media en in nieuwsbrieven.
‘Een digitale content marketeer maakt het voornamelijk mogelijk voor (middel)kleine bedrijven om goed zichtbaar te worden. Voor een paar honderd euro per maand kun je als ondernemer grote volumes draaien in externe communicatie en het opnemen tegen grote corporaties’, zegt Sjoerd de Kreij, mede-oprichter van Typetone, dat zich presenteert als een AI-uitzendbureau met enkel digitale medewerkers. ‘Bijkomend voordeel is dat deze medewerker nooit ziek is of op vakantie gaat, en dus altijd beschikbaar is.’
Integratie
Wanneer een organisatie Sarah in dienst neemt, wordt allereerst kennis over de organisatie ingeladen. In alle teksten wordt hierdoor de schrijfstijl aangehouden die past bij de organisatie. Daarnaast wordt Sarah ook geïntegreerd met de voor haar relevante systemen. Tot slot wordt ze gekoppeld aan verschillende nieuwsbronnen waar nieuws uit wordt gefilterd dat van toepassing is op de betreffende organisatie. Dit laatste zorgt ervoor dat Sarah in staat is om proactief nieuwe ideeën te delen met haar menselijke collega’s, bijvoorbeeld via Slack. Naast dat Sarah proactief is, kan zij ook zelfstandig taken voltooien, zoals berichten, die zij zelf heeft geschreven en ingepland, publiceren op socialemediakanalen.
Er komen er meer
‘Wij verwachten dat digitale medewerkers binnen een jaar onderdeel zullen zijn van elk team. Bijna elk bedrijf heeft problemen met het werven van ervaren personeel en dat is straks opgelost. De medewerkers kunnen gelijk starten, en chatten en communiceren met je zoals menselijke collega’s. Na Sarah als content marketeer, komen er op korte termijn nog meer digitale medewerkers bij met andere functies’, aldus de Krei