Per 1 september heeft Rianne van der Loo het stokje overgenomen van oprichter Wim van Slooten als nieuwe directeur van Data & Insights Network. Wie is ze, waar wil ze heen met het netwerk en wat kunnen leden van haar verwachten? Je leest het in deze Q&A.
▼
Kun je iets vertellen over je achtergrond?
“Ik heb econometrie gestudeerd en jarenlang bij Google gewerkt. Daarna ben ik bij Amsterdam data Collective aan de slag gegaan, waar ik bedrijven hielp met data transformaties. Uiteindelijk belandde ik in het bestuur van D&IN. Toen Wim aangaf dat hij afscheid ging nemen, besloot ik te solliciteren en na de sollicitatieprocedure mag ik nu het stokje overnemen.”
Hoe zou je je persoonlijkheid en leiderschapsstijl omschrijven?
“Op een grappige manier een beetje dubbel. Ik ben extravert, creatief en van het type eerst doen, dan denken – in een persoonlijkheidstest kleur ‘geel’. Terwijl veel datamensen juist ‘blauw’ zijn: analytisch, bedachtzaam en gestructureerd. Die mix zorgt bij mij voor energie en snelheid, maar ook oog voor de menselijke kant.”
Waar wil je dat D&IN over drie jaar staat?
“In de eerste plaats wil ik voortbouwen op wat Wim heeft neergezet. De rebranding van marktonderzoek naar een bredere focus op data en insights was een slimme stap. Ik wil dat verder uitbouwen: D&IN moet hét platform zijn dat zowel marktonderzoek als databureaus verbindt. De community versterken is daarbij cruciaal. Ik ga daarom veel met leden in gesprek om te horen wat voor hen belangrijk is.”
Wat mogen leden van jou verwachten?
“Een plek waar ze terechtkunnen met ingewikkelde vraagstukken, waar we proactief inspelen op ontwikkelingen in de markt, denk aan AI-wetgeving of politieke dossiers en waar we altijd de juiste experts bij elkaar brengen. Kortom: wij nemen werk uit handen en creëren een standaard waarop leden kunnen vertrouwen.”
Welke rol spelen jonge professionals en Gen Z in je plannen?
“Verjonging en vernieuwing zijn belangrijk. Dat betekent niet dat ik het oude overboord gooi, maar dat er ruimte moet zijn voor nieuwe mogelijkheden. Ook AI speelt hierin een rol. Veel bedrijven wachten nog af, maar juist nu is samenwerking nodig. D&IN kan die connectie mogelijk maken.”
Welk valkuil zie je voor de sector?
“Doen alsof een probleem niet bestaat. Als je je ogen sluit en doorgaat zoals altijd, mis je kansen. Wim liet met de rebranding zien dat verandering nodig én waardevol kan zijn. Dat open vizier wil ik vasthouden.”
Welke trends zie je voor Nederlandse organisaties?
“Veel bedrijven zijn nog bezig hun datahuishouding op orde te krijgen. Data staat vaak versnipperd, waardoor inzicht ontbreekt. Datastrategieën worden daarom steeds belangrijker. En natuurlijk moeten we AI op de voet blijven volgen.”
Wat is volgens jou een mythe over data?
“Dat data altijd het hele verhaal vertelt. De bron en de context zijn minstens zo belangrijk.”
Hoe ziet je ideale werkdag eruit?
“Mijn dag begint met mijn kinderen naar de crèche brengen en een cappuccino, dat is echt een must. Daarna werk ik het liefst op kantoor, tussen de mensen. Een mix van gesprekken, meetings en inhoudelijk werk geeft me energie.”
Tot slot: wat wil je jonge vrouwen meegeven die de datakant op willen?
“Just do it. Er liggen grote kansen, juist nu. Vrouwen hebben vaak intuïtie en gevoel voor context, wat van enorme waarde is in een tijd waarin AI steeds belangrijker wordt. Ik nodig alle jonge vrouwen uit om iets met data te gaan doen. Ontwikkel jezelf en je mag me altijd bellen voor tips en een kop koffie.”