Nieuwe meetmethode en nieuwe Monitor Ontwikkeling Mediagebruik

Door Jan Roekens | 23-01-2024

I&O Research ontwikkelde voor Dienst Publiek en Communicatie van de overheid, een nieuwe meetmethode voor de Monitor Ontwikkeling Mediagebruik (MOM). De MOM geeft inzicht in het gebruik van mediatitels door het Nederlands publiek als het gaat om nieuws over de overheid.

De MOM is ontwikkeld in samenspraak met hoogleraar Strategische Communicatie (WUR) Rens Vliegenthart. De nieuwe meetmethode heeft als uitgangspunt niet meer de kanalen (tv, radio internet etc., zoals in de oude MOM), maar de mediatitels zelf (NOS, RTL Nieuws, Nu.nl, etc.). Deze aanpak sluit, volgens I&O, beter aan bij het huidige gebruik van media, waarbij nieuwsconsumenten het nieuws van een mediatitel via meer kanalen tot zich nemen. Daarnaast biedt de nieuwe MOM inzicht in bereik, belang en betrouwbaarheid die (gezamenlijk) een indicatie geven van de impact van mediatitels.

De twee rapporten (verslag vooronderzoek waarmee de herziene methodologie is ontwikkeld en rapportage hoofdonderzoek) zijn te downloaden op CommunicatieRijk.nl.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?