De coronapandemie zorgde voor een sterke behoefte aan betrouwbare informatie en kwaliteitsjournalistiek. Maar wat zorgt ervoor dat de mediaconsument een nieuwsmerk vertrouwt? En wat is de relatie tot advertising? Die vragen pakte NRC Media samen met DVJ Insights op. Het resultaat is het onderzoek ‘Feitelijk betrouwbaar’ dat wordt gepresenteerd op Road to MIE.
Het onderzoek combineert een uitgebreide literatuurstudie met een uniek experiment. De literatuurstudie geeft een beeld van de dimensies die van belang zijn bij de meetlat ‘vertrouwen’. De dimensies zijn vervolgens getoetst bij de NRC-lezer en de gemiddelde Nederlandse dagbladlezer. Respondenten kregen ieder een eigen omgeving voorgelegd aan de hand van hun gelezen titel. Daarnaast is er gekozen om ook niet bestaande (fake) advertenties te testen, om zo het effect van vertrouwen te zien en vooral ook te isoleren. Op basis van de uitkomsten zijn de dimensies van de meetlat aangescherpt. Hierbij is gebruik gemaakt van storytelling en vrije associatietechnieken. Tot slot kregen alle respondenten de vragen over vertrouwen in het nieuwsmerk voorgelegd, zodat er ook onderscheid gemaakt kon worden tussen mensen met weinig, gemiddeld of veel vertrouwen in nieuwsmedia.
Robert Witteman, Senior Marketing Analyst bij NRC Media, en Ralph Sluis, Media Consultant bij DVJ Insights, nemen je mee in alle uitkomsten van het onderzoek. Schrijf je nu gratis in voor hun Road to MIE-lezing op 8 juni om 12.30 uur.