Daily Data Bytes vervolgt de vragenronde over de stijgende inflatie. De verwachting is dat die nog wel even aanhoudt, ook omdat de politieke situatie onzeker is en we op allerlei gebied voor (economische) veranderingen staan. We wilden graag weten of er ook consequenties zijn voor onderzoek door bureaus en bij bedrijven. Vandaag de reacties van Jan Zwang (VodafoneZiggo) en Eric Landwaart (Miles Research).
Jan Zwang, Senior Market & Customer Insights Manager, VodafoneZiggo
Is de inflatie merkbaar binnen het bedrijf en dan met name op onderzoeksgebied? Heeft het invloed op de hoeveelheid en de aard van werkzaamheden? In welke activiteiten zie je verschuivingen?
‘De ontwikkelingen in de economie en de mogelijke impact daarvan op onze diensten volgen we natuurlijk iedere dag. We zagen de impact van de inflatie en we hebben direct in diverse trackers ‘inflatie-impact’-vragen mee laten lopen, o.a. in redenen waarom klanten zouden overstappen. In die cijfers zie vanaf januari tot mei van dit jaar geen significante veranderingen. Dat sluit ook aan op hoe het CBS toelichting geeft op de inflatie-impact en dat die erg verschilt per huishouden of bedrijfssector.
De impact op werkzaamheden is beperkt. Naast de lopende onderzoeken/trackers hebben we deep dives gedaan in hoe consumenten en bedrijven hun bestedingen verwachten aan te passen aan de huidige situatie. Dit is vergelijkbaar met wat we in maart 2020 hebben gedaan om de impact van corona op de maatschappij en het gebruik van onze diensten te meten.
Er zijn voor nu geen grote verschuivingen te zien, wel is er op bepaalde aspecten meer aandacht en verdiepingen van trends. Zoals dat mensen meer thuiswerken door hoge benzineprijzen.’
Zou de inflatie kunnen leiden tot een meer gestandaardiseerde vorm van onderzoek en wat is vervolgens de consequentie voor specifiek maatwerk in onderzoek?
‘In ons bedrijf hebben we een hele ‘fabriek’ draaien die iedere dag al heel gestandaardiseerde rapporten maakt om de spreekwoordelijke vinger aan de pols te houden. Dat zorgt ervoor dat, wanneer er specifiek zaken gebeuren, we nooit overvallen worden en dan pas een onderzoek gaan inregelen. We hebben het voordeel dat wij in Telecom de telefoonnummers van klanten hebben. Dat zorgt ervoor dat we met self-service-tools zeer snel, binnen enkele uren, een onderzoek in het veld kunnen hebben, met vaak dezelfde avond al de eerste resultaten. Dat is volgens mij een tool die ieder bedrijf of organisatie zou moeten hebben, zeker om bij zaken als inflatie – waar impact heel erg afhangt van unieke omstandigheden – de mening van de feiten te scheiden.’
’
‘Bij onze ‘flexschil’ en bij bureaus zie je wel stijgingen’
Is er sprake van hogere onderzoekskosten en waardoor worden die veroorzaakt? Wat doe je met de kostenverhoging (bijvoorbeeld minder externe afname, meer in huis)?
‘Veel van de lopende contracten liggen gewoon vast voor heel 2022 en daar zie je natuurlijk nu nog geen impact in kosten. Natuurlijk zie je bij onze ‘flexschil’ en bij bureaus – op het gebied van vergoedingen van reiskosten van respondenten en locaties – wel stijgingen terug. De trend naar inhouse is bij ons al een hele tijd geleden ingezet. Als bedrijf maken we natuurlijk een afweging van de kosten en waarde van elk onderzoek; we doen niet aan ‘nice to have’. Externe leveranciers moeten nog een stap extra doen om de toegevoegde waarde van hun diensten te rechtvaardigen, en als het om hoge kwaliteit gaat, dan zullen wij er zeker in blijven investeren. Maar als externen dat nalaten en op de verkeerde zaken gaan bezuinigen, dan kom je in de penny wise pound foolish-spiraal terecht en dat is uiteindelijk voor bureau en klant niet de goede weg om het inflatiespook te bestrijden.’
Eric Landwaart, directeur Miles Research
Is de inflatie merkbaar binnen het bureau? Heeft het invloed op de hoeveelheid en de aard van de opdrachten? In welke activiteiten zie je verschuivingen?
‘Op dit moment speelt het niet. We zien eigenlijk geen impact op bijvoorbeeld onderzoeksbudget of overwegingen om wel of geen onderzoek uit te laten voeren. Wel komt het onderwerp inflatie geregeld naar voren als topic om onderzoek voor uit te voeren. Klanten van ons maken zich dan zorgen om hun klanten, of hoe mensen binnen hun doelgroep over dit onderwerp denken. Hier speelt ook wel het verschil tussen ‘officiële’ inflatie en ervaren inflatie mee. De officiële inflatie mag heel hoog zijn, maar voor mensen met een vast energiecontract en een koophuis voelt de praktijk anders. De situatie zou uiteraard wel kunnen veranderen als de inflatie langer aanhoudt.’
Zou de inflatie kunnen leiden tot het toepassen van een meer gestandaardiseerde vorm van onderzoek en wat is vervolgens de consequentie voor specifiek maatwerk in onderzoek?
‘De route naar een zekere standaardisering en automatisering is al lang gaande en komt voort uit andere argumenten. Bijvoorbeeld om concurrentiële en methodologische redenen (werken met gestandaardiseerde, gevalideerde modellen), en om resultaten te kunnen benchmarken. Wij zien inflatie niet per se als een aanvullende driver op dit gebied.’
‘Wij zien inflatie niet per se als een aanvullende driver van standaardisatie’
Is er sprake van hogere onderzoekskosten en waardoor worden die veroorzaakt? Wat doe je met de kostenverhoging (doorberekenen en/of kosten reduceren)?
‘Op dit moment is er geen impact op kosten. We verwachten dit wél per 2023 als contracten met leveranciers worden aangepast (zoals door factoren als inflatie). Wij hebben ook dergelijke clausules in onze overeenkomsten. Het is dan uiteraard wel de vraag hoe de markt reageert als die in werking worden gesteld. Dit kan een cascade-effect hebben op de hele markt. Wat betreft beheersing van de eigen kosten: dat is iets waar we altijd al heel scherp op zijn, de huidige situatie verandert daar niets aan.’
Lees hier de eerdere reacties van Christiaan Buitenhuis (Interpolis) en Daan Versteeg (Ipsos).