Als ik een blik werp op de eerste oranje-activaties blijft alles bij het oude normaal in het nieuwe normaal ‘…en dat is primaaaah! Viva Hollandia…’, of is dat wel zo prima?
Een pleidooi voor een hernieuwde blik op POS-activatie in het nieuwe normaal.
Voor ik begin even een paar misverstanden uit de weg ruimen:
– Ja, ik ben een gigantische sport- en oranjefan;
– Ja, ook ik word blij en trots van oranjetaferelen, zoals de legendarische mars naar de stadions (zoetste herinnering: https://www.youtube.com/watch?v=8Q8pZwxEglM);
– Ja, ook ik spaar(de) oranjeprullaria en dos me er graag mee uit.
Nu dat duidelijk is, kunnen we van start, want ik wil een lans breken om eens met een frisse blik te kijken naar al ons ‘oranje-franje’, zeker nu het ‘nieuwe normaal’ bijna van start gaat. Te kijken waarnaar precies? Nou, naar waar onze verantwoordelijkheden liggen als (trend-) insight consultancybureaus, communicatiebureaus, retailers en A-merken.
Ho eens even, waar gaat deze column over? Verantwoordelijkheden? Kunnen we het niet gezellig houden? Ik voel me al een ZOOMbie door de afgelopen 15 maanden, ik wil nu met fysieke activaties uitpakken met mijn bedrijf, gezin, buren, familie en vrienden.
De oranjekledij-orders richting Azië waren vorig jaar januari waarschijnlijk al allemaal gedaan, dus ik geef ons enig respijt, maar ik vind toch dat we hierna onze verantwoordelijkheid moeten pakken. Dat zijn we verplicht aan de oranjefans van de toekomst. Ja, jullie kinderen en kleinkinderen.
Want is in onze nabije toekomst nog ruimte voor massaal verschepen van oranjegadgets vanuit China? Staan we daar hossend langs de Nederrijn, die ondertussen is verworden tot een plastic soep? Hebben we die spullen ook echt nodig om er een nog onvergetelijker feest van te maken? En nog belangrijker, vanuit merkperspectief: onderscheid je je echt van de rest of doe je eigenlijk hetzelfde en sta je hiermee in de grijze middenmoot?
Wat kunnen we zoal ‘hoarden’ volgens de oranje-media-aftrap van vorige week):
- Jumbo Juichcape
- Holland Heineken Hemd
- Bavaria Broekje
- Lidl Fluoranje (of beter Lidl Lichtgevend om in de alliteratiestijl te blijven)
- En ook nog: Plus voetbalBricks i.s.m. Wolter Kroes
Op zichzelf allemaal goed doordachte, executioneel uitpakkende en aansprekende promoties, maar wel meer van hetzelfde.
Begrijp me niet verkeerd: het volk gaat erin mee, al sinds mensenheugenis. Zoals de Romeinse dichter Juvenalis al toedichtte: ‘Panem et circenses’ oftewel ‘brood en spelen’, de onsterfelijke uitdrukking die slaat op de praktijk om de gunst van het volk te winnen door oppervlakkige behoeften van het volk te lenigen, namelijk eten en vermaak. En het volk heeft absoluut behoefte aan vermaak (#JuichNu) en als dit zo laagdrempelig aangeboden wordt, ja waarom zou het volk er dan niet in meegaan?
Aan de oppervlakte is deze behoefte bevredigen absoluut valide en ook het makkelijkst. Maar is de makkelijkste weg de moreel juiste weg? Al dit promogeld had ook op een andere manier uitgegeven kunnen worden. Er zijn verschillende onderstromen, die a) verbinden met oranje, b) met gezelligheid en c) aan een Nieuwer Normaal. Zo zijn er activaties te verzinnen rondom:
- Blaken: we willen gezonder leven, zonder het lekkere, leuke en lollige uit het oog te verliezen. Zeker in oranjetijd. Een mooi moment om het heerlijke oranje fruit weer eens echt te promoten (denk aan sinaasappel, mango, abrikoos, perzik of papaja). ‘Met Oranje FF R UIT!’
- Of andere tijdelijke toppers van de heerlijkste oranje voedingsmiddelen: carrot cakes, sweet potato fries, gegrilde paprika’s, verwerkt in allerlei sappen, taarten, ijsjes en gerechten.
- Trouwens kudoos naar retailers die op deze blakende gezondheid al inspelen; zo had Albert Heijn rond Koningsdag al hele leuke Oranje Spaghetti als maaltijdpakket. De simpelste ideeën zijn vaak de krachtigste.
- Bestellen: De toename in bestellen op allerlei vlakken. Hier moet toch ook iets remarkables mee gedaan kunnen worden!
- Bijvoorbeeld Vinted dat oranjekleding promoot om te ruilen via hun platform. Een win-win: circulaire economie & zelf zie je er anders uit.
- Buiten Bewegen: Waarom denkt geen van de merken eraan om Buiten Sporten deze zomer te gaan ownen? Velen van ons blijven in Nederland, dus geef ze vertier. Plus houdt bijvoorbeeld van Goed Eten, maar Goed Eten en Goed Bewegen gaan echt hand in hand. Plus had hierop kunnen inspelen en hierdoor onderscheidender kunnen zijn dan andere supermarkten.
- Buurt: Die wordt door DE al mooi opgepakt tijdens de Burendag, maar hoe leuk zou een oranjeburendag-activatie niet zijn?
- Door een AfstandsBBQ te organiseren, door samen virtueel Oranje kijken te promoten om eenzaamheid te verminderen
- Of iets minder letterlijk: door een citytrip te winnen naar een van buurlanden
Je hoeft natuurlijk niet mee te doen in dit oranjegeweld, je kunt er ook voor kiezen je kruit niet te (o)verschieten. Daarom heb ik ook aan een B-Corp gevraagd hoe zij met deze oranjezomer aan de slag gaan. Het woord is aan Jiri Staats van Innocent Drinks:
‘We willen graag onze drinkers verblijden met leuke extraatjes, naast een lekkere smoothie. Maar we zijn nog doller op onze planeet. Daarom maken we altijd een bewuste afweging of het nodig is. En als we al iets weggeven, zorgen we ervoor dat het duurzaam is. Duurzaam gemaakt en duurzaam in gebruik. Tijdens het EK houden we het simpel, met opvallende activaties, maar zonder onnodige hebbedingetjes waar je meestal toch niets mee doet.’
Laten we met z’n allen niet als een gek achter het oude normaal aan hollen, maar met het oog op de waarschuwing, die de aarde ons gaf onze oranjemouwen opstropen en prachtige activaties ontwikkelen, waar de planeet ook van juicht.
Haystack Consulting is kennispartner van Daily Data Bytes. Word ook kennispartner en bereik onze lezers via web, socials en nieuwsbrief met jouw content. Neem contact op met Tjitske Buurman voor meer informatie.