Op 16 juni hield prof. Yvonne van Everdingen, verbonden aan de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit) een inaugurele rede over hoe VR en AR waarde kunnen creëren voor bedrijven, consumenten en de samenleving. Yvonne van Everdingen is ook voorzitter van de jury voor de Insights Scientist Award van het Data & Insights Network. De award voor 2023 wordt volgende week donderdag 29 juni uitgereikt.
Prof.dr. Yvonne van Everdingen is hoogleraar Marketing en Innovatie aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Zij is ook de Academic Director van de ECDA (Erasmus Center for Data Analytics) expertgroep Augmented en Virtual Reality. In haar oratie ging prof. van Everdingen in op de toepassingen van VR en AR. Zij zoomde daarbij in op de mogelijkheden die VR en AR bieden voor zowel marketingtoepassingen als marketingonderzoek. Zij onderzoekt onder andere het effect van het gebruik van AR-toepassingen door consumenten op het aantal producten dat geretourneerd wordt bij het online winkelen. Daarnaast houdt zij zich bezig met de vraag of consumenten VR-ervaringen zien als een mogelijke vervanging voor live events in de entertainmentsector (bijvoorbeeld een bezoek aan een theater, popconcert of sportwedstrijd) en of zij bereid zijn daarvoor te betalen. Ook besprak ze hoe VR de huidige onderzoeksmethoden kan verbeteren en toonde ze enkele manieren om onderzoek te doen met VR (momenteel mogelijk in het Erasmus Behavorial Lab).
In haar huidige onderzoek richt Yvonne zich vooral op het gebruik van VR en AR voor marketingtoepassingen, maar in de komende jaren zal zij zich ook nadrukkelijk bezighouden met mogelijke toepassingen van deze technologieën in de gezondheidszorg.