We verzamelen veel data tegenwoordig. Dit wordt ons steeds makkelijker gemaakt met tools als Google Analytics en Google Tag Manager. Maar zorgen deze tools ook voor een goede kwaliteit aan data?
Matthew Niederberger, Tagticians, vertelt over zijn ervaringen met vooral 2 veelgebruikte tagmanagement tools. GTM (wordt veel in Nederland gebruikt) en Segment (wordt veel in Amerika gebruikt). Helpen deze tools je bij datakwaliteit en data bescherming zoals GDPR. Matthew merkt dat de tools van Google wat lui zijn in deze controles. De gebruiker van de tool moet vooral zelf op zijn hoede zijn en zorg dragen voor kwaliteit en bescherming bieden aan zijn online klanten en bezoekers. Vooral bij de iets kleinere bedrijven wordt nog wel eens de fout gemaakt om het aan de tools over te laten.
Een tool als Segment is hierin veel verder en pakt het anders aan. Zij halen de opgehaalde data door een soort data kwaliteitsfilter die gebaseerd is op jouw eigen meetplan.
In plaats van lukraak tags plaatsen en afwachten wat voor data het binnen gaat halen en wat je er uiteindelijk mee kan en gaat doen, kan dit filter bepalen of de data crap is of niet. Of het bruikbaar is zoals jij het vooraf bepaald en beschreven hebt in je meetplan. Je geeft namelijk een parameter regel op of meerdere (bijv: het mag alleen cijfers bevatten) en als de data hier niet aan voldoet wordt het geparkeerd zodat jij kan uitzoeken wat er mis gaat. Zo vervuil je je andere data niet en kom je er snel achter dat deze tag niet goed is ingesteld.
Luister de gehele podcast met Matthew Niederberger tijdens het Digital Analytics Congres 2019. Later schuift ook Prolet Miteva aan.