Platform Innovatie Marketing (PIM) presenteert visiedocument

Door Jan Roekens | 09-07-2024

Platform Innovatie Marketing (PIM) heeft afgelopen week het visiedocument ‘De marketingtoekomst in versnelling: AI en duurzaamheid als krachtbronnen’ gepresenteerd, bedoeld als gids voor marketingprofessionals die werken aan een innovatieve en duurzame mindset in de wereld van AI.

Het visiedocument wil diepgaande inzichten en praktische aanbevelingen bieden om marketingstrategieën te versterken en te vernieuwen, met een sterke focus op AI en duurzaamheid. Het visiedocument is geschreven door Irma Bollen, marketingprofessional en bestuurslid van PIM. Ze kreeg ondersteuning en input van vier vooraanstaande experts: Klaske Kruk, Wim Vermeulen, Steven van Belleghem en Patrick Petersen.

Charelle Akihary, voorzitter PIM: ‘Sinds vorig jaar zet PIM sterk in op nieuwe initiatieven die interactie binnen onze marketingcommunity vergroten. Met kennis, gedrevenheid en inspiratie willen we marketeers en organisaties helpen om echt in beweging te komen. Binnen het marketingvak gebeurt er veel op het gebied van technologie en duurzaamheid, maar we merken dat marketeers nog moeite hebben met het pakken van hun rol op dit gebied. PIM wil met dit nieuwe initiatief marketeers en organisaties richting geven.’

Vier pijlers

Het visiedocument van PIM duikt diep in de wereld van AI, waar automatisering van repetitieve taken en datagestuurde beslissingen de kern vormen. PIM wil ook tonen hoe marketingteams kunnen bijdragen aan een groenere toekomst door slimme, ethisch verantwoorde keuzes te maken.

PIM’s visie omvat vier pijlers voor de toekomst van marketingteams:
1. Integratie van technologie en duurzaamheid: marketingteams ontwikkelen diepe, authentieke relaties met consumenten en dragen bij aan een betere wereld.
2. Ethiek en verantwoordelijkheid: AI-gebruik in marketing moet voldoen aan strikte ethische normen om vertrouwen op te bouwen en consumenten te beschermen.
3. Innovatie, flexibiliteit en samenwerking: flexibele en adaptieve structuren zijn essentieel voor het doorbreken van organisatorische silo’s en het verbeteren van samenwerking.
4. Cultuur van innovatie en creatief leiderschap: laat creativiteit en technologie samensmelten, gestimuleerd door divers leiderschap en een inclusieve teamcultuur.

Download het visiedocument hier.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?