Uit onderzoek van de Irish Council for Civil Liberties (ICCL) blijkt dat real-time bidding (RTB) elke dag 294 miljard keer data haalt uit wat Amerikanen online doen en wat hun locatie is. Europeanen komen er iets beter af: daar geldt een ‘dagopbrengst’ van 197 miljard keer. De ICCL noemt het het grootste datalek dat ooit is geregistreerd.
De resultaten van het onderzoek versterken – volgens de onderzoekers – de slechte naam van programmatic advertising bij de consument. En het toont aan dat de datamarkt ondoorzichtig is. De ICCL zegt ook dat er grote vragen zijn over wat de AVG nou werkelijk uithaalt tegen de slechte effecten van real-time bidding. Er is niet alleen het probleem van het ongewild delen van data, maar ook een risico dat gedrag van internetgebruikers wordt gemonitord voor andere dan commerciële doeleinden. Dat geldt bijvoorbeeld in Amerika waar een andere abortuswetgeving kan leiden tot het monitoren van zoekopdrachten om de wetgeving in praktijk te brengen.
Nog even de getallen. De miljarden keren dat gegevens worden gedeeld, betekenen voor een gemiddelde Amerikaan dat zijn of haar gegevens 747 keer per dag worden gedeeld. Voor de gemiddelde Europeaan is dat 376 keer. Het rapport suggereert overigens dat de schattingen conservatief zijn. Google en Microsoft zijn er wel in verwerkt, maar Facebook en Amazon niet.
Nog even als geheugensteun: real-time bidding is een vorm van programmatic media-inkoop per impressie. Wanneer een gebruiker op een website van een uitgever komt, dan wordt een biedingsverzoek (inclusief informatie over de interesses of het profiel van de gebruiker) naar een systeem van advertentie-uitwisseling geleid waar adverteerders bieden op de kans om die gebruiker een advertentie te laten zien. Het was ooit bedoeld om de prijsefficiëntie te verbeteren.
Bron: warc.com