Op het MIE van 13 en 14 maart was Ruigrok, in de persoon van Jesca Dembinski, verantwoordelijk voor de round tables over inclusief onderzoek. Sessies die goed werden ontvangen, zo goed dat er een online herhaling komt. Jesca blikt erop terug en nodigt je uit voor de volgende meeting.
Veel van mijn blogs gaan over inclusiviteit en diversiteit. Dit doe ik niet alleen omdat we er in ons onderzoek steeds meer aandacht voor hebben. Ik vind het sowieso belangrijk dat er aandacht is voor mensen die wat minder makkelijk meekomen. Daarom heb ik met heel veel plezier de Round Table-sessies geleid tijdens het Marketing Insights Event (MIE), waar we ons hebben verdiept in de do’s en don’ts van inclusief onderzoek. De sessies onthulden zowel uitdagingen als inspirerende inzichten over hoe organisaties inclusief onderzoek en design integreren in het dagelijks werk. Heb je de round table gemist en wil je die alsnog bijwonen? Ik ga de sessie herhalen in een online jasje.
Stem die onvoldoende wordt gehoord
Het fundament van onze gesprekken was onze eigen definitie van inclusie en diversiteit, en wat dat betekent voor inclusief onderzoek. Vervolgens spraken we over de definitie van de doelgroepen. Over wie hebben we het eigenlijk? In onze ogen gaat het om mensen met een lichamelijke of mentale beperking, mensen met lage taalvaardigheden of om mensen die door situationele factoren (denk aan mensen in de schuldsanering) tijdelijk beperkt zijn in hun doen en laten. Maar bijvoorbeeld ook om mensen met verschillende culturele achtergrond of om mensen die vallen onder de LHBTIQ+-gemeenschap. De sessies hebben onze ogen geopend voor het feit dat de stem van moeilijke bereikbare doelgroepen onvoldoende gehoord wordt.
‘Begin klein’
Een opvallende – en logische – ontdekking was dat veel mensen nog worstelen met de vraag: ‘Waar begin ik?’ Het voelt als een enorme opgave om alle producten en diensten met terugwerkende kracht toegankelijk te maken. En met welke doelgroep begin je dan? Aan het einde van de sessie lieten we aanwezigen een tegeltjeswijsheid invullen. Een mooie wijsheid: ‘Begin klein’ en ‘Vallen en opstaan – al doende leer je alle ins en outs’.
Daarom pleiten wij ook voor inclusive design. Vanaf de start moeten gebruikers voor wie een product of dienst bedoeld is, worden betrokken in het ontwerpproces. Want inderdaad: best lastig om deze WC toegankelijk te maken.
Buiten de comfortzone
Ondanks dat we een inclusieve samenleving niet meer weg kunnen (en willen) denken, staan we nog maar aan het begin van een voortdurende reis. De sessies tijdens het MIE hebben ons geleerd dat de nut en noodzaak van inclusief onderzoek wordt gezien, maar niet of nauwelijks wordt uitgevoerd omdat het buiten de comfortzone ligt. Wij kunnen je helpen om er comfortabel mee te worden.
Sessie bijwonen?
Op dinsdag 16 april geef ik nog een keer de sessie die ik op het MIE heb gegeven. Dit doe ik in de vorm van een online round table. Met de kernvraag: ‘Wat zijn de do’s en don’ts van inclusief onderzoek?’ Meld je hier aan voor de online round table!
Auteur: Jesca Dembinski, Senior Research Consultant kwalitatief marktonderzoek bij Ruigrok
Ruigrok is Kennispartner van Daily Data Bytes