SWOCC-onderzoek brengt merk tot leven

Door Jan Roekens | 20-01-2021

Merken kunnen gezien worden als machines die doelgroepen bedienen, maar ook als menselijke zielen die onze liefde, vertrouwen en commitment waard zijn. Hoe zorgen we ervoor dat een merk zo menselijk mogelijk wordt ervaren? En wat levert vermenselijken op? SWOCC-publicatie 81 Merk als Mens beantwoordt deze vragen met behulp van het Human Brand Measures-model, waarmee merken hun menselijkheid kunnen meten en beoordelen.

In de SWOCC-publicatie onderzoeken Lotte Willemsen, Anne-Lise Kamphuis en Erica van Stipdonk op basis van een multi method-onderzoek wat de betekenis is van het merk als mens. Aan de hand van deze bevindingen, geeft de publicatie antwoord op de volgende vragen:

  • Wat betekent het om menselijk te zijn?
  • Welke psychologische processen zijn verantwoordelijk voor de beleving van het merk als mens?
  • Welke eigenschappen worden toegekend aan merken en wat zijn de consequenties hiervan op de mate waarin consumenten merken beoordelen als menselijk?
  • Ervaren consumenten inderdaad een kwalitatief betere en meer toekomstbestendige relatie met menselijke merken?
  • Hoe kunnen (marketing)communicatie professionals menselijke merkrepresentaties activeren in de praktijk?

De publicatie schetst vijf manieren om een merk tot leven te brengen: perceptuele, gedragsmatige, personifiërende, vergelijkende en (in)directe vermenselijking. Daarnaast biedt de publicatie een menselijke maat die houvast geeft om het merk als mens tot leven te brengen.
Meer informatie op de SWOCC website.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?