In een tijd van continue verandering zal nieuwe technologie, zoals AI en web3 een stimulerend effect hebben op creativiteit, aandacht voor communities en dataprivacy. Dit is de belangrijkste voorspelling uit het recente Accenture Life Trends 2023-rapport.
Het Accenture Life Trends-rapport is ook dit jaar gebaseerd op de input van een wereldwijd netwerk van klanten, designers, techneuten, sociologen en antropologen van Accenture Song. Dat leidde tot het formuleren van vijf wereldwijde trends die het bedrijfsleven, de cultuur en de samenleving de komende jaren zullen beïnvloeden. De belangrijkste trends zijn:
-
- Een permanente crisis vraagt om flexibiliteit – Wereldwijde ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Toch zijn we als mens in staat om ons continu aan te passen aan nieuwe uitdagingen door te schakelen tussen vechten, vluchten, focussen of bevriezen. Deze reacties bepalen welke beslissingen mensen nemen, wat ze kopen en hoe ze werkgevers en merken ervaren. Om zelf te overleven, moeten bedrijven hier dus op anticiperen.
- De toekomst van loyaliteit– In een instabiele wereld willen mensen zich thuis voelen. Communities – in welke vorm dan ook – bieden die veiligheid. Communities krijgen zo een hele nieuwe rol in de plannen van veel organisaties om echt binding te creëren met klanten en om loyaliteit een nieuwe invulling te geven.
- Werk is persoonlijker dan ooit – De terugkeer naar kantoor onderstreept het belang van sociale aspecten van het kantoorleven. Toevallige ontmoetingen en de persoonlijke begeleiding van jong talent komen weer terug. Maar zonder persoonlijke betrokkenheid ontbreekt de aandacht voor mentorschap, innovatie, cultuur en inclusiviteit binnen organisaties.
- AI stimuleert creativiteit– AI is inmiddels breed beschikbaar en stimuleert creativiteit. Toch moeten bedrijven goed nadenken over hoe ze zich in een AI-wereld onderscheiden. Hoe creativiteit de inzet van AI echt waardevol kan maken en hoe we met AI innovatie kunnen versnellen én klantwaarde kunnen verhogen.
- Einde aan de digitale identiteitscrisis– Misbruik van persoonlijke gegevens komt veel voor en het vertrouwen in online ervaringen met merken neemt af. De digital wallet en tokenisation (inclusief betaalmethodes, ID en klantenkaarten) helpt mensen steeds beter bepalen wat zij zelf delen met – of zelfs verkopen aan – bedrijven. Zo krijgt de gebruiker meer grip op zijn gegevens. Dat is goed nieuws voor merken: de gegevens die mensen wél geven worden zo veel waardevoller.