TikTok onder Amerikaanse controle? Framework-deal kan marketinglandschap veranderen

Door Geplaatst door de redactie | 18-09-2025

De Amerikaanse regering en China hebben een voorlopig akkoord bereikt om TikTok onder Amerikaans eigendom te brengen. De druk vanuit Washington was de afgelopen maanden hoog: zonder overname of herstructurering dreigde een verbod vanwege zorgen over nationale veiligheid.

 

TikTok is eigendom van het Chinese technologiebedrijf ByteDance, dat het platform in 2016 lanceerde. Juist dat eigenaarschap ligt al jaren onder vuur in de VS, uit vrees dat gebruikersdata toegankelijk zouden kunnen zijn voor de Chinese overheid.

Tijdens een persconferentie in Madrid verklaarde de Amerikaanse minister van Financiën, Scott Bessent, dat er een framework deal met China is bereikt. Details over de exacte structuur zijn nog niet bekend. Het is onduidelijk of ByteDance een minderheidsbelang behoudt en of het algoritme en de gebruikersdata volledig in Amerikaanse handen komen. Wel wordt Oracle genoemd als een van de partijen die mogelijk een sleutelrol speelt in de overname of het beheer van de Amerikaanse operatie van TikTok.

De oorspronkelijke deadline van 17 september is verlengd tot december, zodat de deal juridisch en politiek kan worden uitgewerkt. Wat al wel duidelijk is: de uitkomst heeft grote impact op marketing en data. TikTok is uitgegroeid tot hét platform voor jonge doelgroepen en short-form video, en de manier waarop het eigenaarschap en datatoegang worden geregeld, kan bepalend zijn voor adverteerders, merken en gebruikers in de VS en daarbuiten.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?