‘De toekomst van data en insights’ op MIE’23

Door Jan Roekens | 11-04-2023

Op 9 en 10 mei vindt in de Jaarbeurs Utrecht de 21ste editie plaats van het grootste Data & Insights Event van Nederland. Onder de noemer ‘It’s all about Data & Insights’ presenteert het Data & Insights Netwerk de laatste trends en ontwikkelingen in het vakgebied tijdens MIE’23. Een van de presentaties wordt gegeven door Reineke Reitsma van Ipsos en zij gaat het hebben over de toekomst van data en insights.

Reineke Reitsma heeft meer dan 25 jaar ervaring in datagedreven marketingconsultancy. Na jaren waarin ze als consultant CMI-professionals adviseerde over innovatie binnen marktonderzoek, de noodzaak van data-integratie en het bouwen van een data-cultuur binnen organisaties, onderzoekt ze nu bij Ipsos hoe technologische ontwikkelingen kunnen helpen om consumentengedrag in kaart te brengen.

Sturing geven

MIE’23 vroeg haar wat de kern wordt van haar lezing tijdens het MIE. Reitsma wijst op de snelle technologische ontwikkelingen en de invloed daarvan op het werk, op het verzamelen en analyseren van data en hoe we die rapporteren en distribueren. ‘Taken waar je vroeger speciale software voor nodig had, of specifieke kennis, worden nu toegankelijk voor iedereen’, zegt ze. ‘Wat is in deze nieuwe context onze toegevoegde waarde? In mijn lezing ga ik het onder andere hebben over ontwikkelingen als AI, Large Language Models (zoals ChatGPT), virtuele werelden, en synthetische data. Ondanks dat hier al uitgebreid mee wordt geëxperimenteerd is het lastig om in te schatten hoe groot de impact zal zijn op ons vakgebied. Wat ik wel weet is dat de rol van insights professionals anders gaat worden door deze ontwikkelingen. Ik vind het inspirerend om hier over na te denken en dat ik door er mee te experimenteren en mijn ervaringen te delen er ook een beetje sturing aan kan geven.’

Dicht op de huid van de consument

Reineke Reitsma houdt zich als haar hele werkzame leven bezig met innovatie binnen marktonderzoek. ‘Ik vind het ongelofelijk inspirerend om te zien wat er allemaal mogelijk is en hoe dat ons werk verandert. We kunnen nu veel dichter op de huid van de consument zitten, en hebben veel meer data om het gedrag in beeld te brengen. Maar hoe vertalen we deze informatie naar inzichten die daadwerkelijk het verschil maken, die strategisch van aard zijn? Ik probeer altijd voorbij de technologie te kijken en te focussen op de impact op ons vak en deel mijn voortschrijdend inzicht graag.’

Open blik

Op de vraag wat haar motiveert om aan MIE’23 deel te nemen, zegt ze: ‘Ik kom al jaren op het MIE en het Data & Insights Event en ben altijd blij verrast door de ontwikkelingen in ons vakgebied. We zijn allemaal druk en leven vaak in de waan van de dag. Het MIE biedt een mooie gelegenheid om met een open blik te kijken naar wat er allemaal gebeurt op het gebied van data en insights. Elk jaar zijn er voor mij een aantal eye-openers waar ik meteen mee aan de slag kan, vaak omdat ze me op een andere manier naar een onderwerp laten kijken.’

Begrijpen van gedrag

Hoe ziet zij de toekomst van onderzoek? ‘Ik verwacht dat de verschillende functies die we op dit moment zien binnen data en insights, zoals onderzoeker, data-processor en data-scientist, meer diffuus worden, waarbij de nadruk op controle en verrijking komt te liggen en minder op uitvoering. Ook zie ik een nog grotere rol voor het begrijpen van gedrag – waarom doen mensen wat ze doen? En wat betekent dat voor jouw merk, jouw product?’

De presentatie van Reineke Reitsma is op 10 mei om 11.15 uur.  

Topics

Naast deze en andere keynotes zijn er volop bijdragen van bureaus en bedrijven over data, research en insights, met een duidelijke nadruk op de praktijk. Topics zijn onder andere Advanced analytics | Algorithm & standards | Analytic tools | Artificial Intelligence | Byron Sharp’s visie | Brand purpose | Change management | CRO Customer Journey | Dashboarding Datavisualisatie | Digital & Web analytics GenZ | Marketing Mix ROI | Neuromarketing | Privacy & Protection (AVG) | Social media analytics I The Science of Data & Analytics I Up Next in CX/UX.

Samen met marketeers, data-scientists, digital analisten, data-professionals, insights-professionals, data-driven marketeers, researchers en strategen word je in twee dagen volledig bijgespijkerd over alle nieuwe ontwikkelingen in het vak.

 

Meer informatie en inschrijven op: Marketing Insights Event (MIE)

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?