Training ‘Een datagedreven organisatie: hoe pak je dat aan?’

Door Robert Heeg | 26-09-2024

Veel organisaties werken met data, maar een integrale data- en analyticsstrategie ontbreekt vaak nog. Om de kansen uit data optimaal te benutten stelde Gibbs Analytics Consulting een eendaagse training samen voor de Data & Insights Network Academy (14 november). ‘De training is bedoeld voor mensen die enthousiast zijn over het gebruik van data en dat echt een stap verder willen brengen in hun organisatie’.

Datagedreven werken betekent dat niet alleen de data-afdeling, maar het hele bedrijf uit de comfortzone moet. In de training ‘Een datagedreven organisatie: hoe pak je dat aan?’ vertellen Stephanie La Grouw (foto rechts) en Nienke de Boer (foto links) van bureau Gibbs waarom dat noodzakelijk is, en wat het oplevert. ‘Als je iets met analyse doet en datagedreven werkt, dan moet dat echt door de hele organisatie omarmd worden’, zegt Stephanie. ‘Zowel bij kleine als grotere vraagstukken moeten ze niet alleen op de onderbuik varen, maar vooral de data-inzichten erbij halen. Omdat daar nog veel vragen over zijn, geven wij deze training.’

Normaliter verzorgen jullie de trainingen alleen in-company… 

Stephanie: ‘Klopt. We ontwikkelden de afgelopen jaren een opleidingsprogramma om van onze eigen analisten nog betere consultants te maken. Van opdrachtgevers waar wij in-company werken, kregen we steeds meer de vraag of hun analisten ook aan ons programma mee mochten doen. Veel organisaties wilden namelijk echt datagedreven gaan werken. Daarbij merkten we dat je niet alleen de analyticsafdeling daarvoor moet trainen, maar ook het umfeld van de afdeling. Want die moeten weten hoe zij de juiste vragen stellen aan hun analyticsafdeling, en begrijpen wat goede randvoorwaarden zijn voor een blijvend resultaat.’

Vanwaar deze stap naar een training op de Data & Insights Network Academy? 

Nienke: ‘Het is het logische vervolg op onze bestaande trainingen. De in-house trainingen deden we veelal bij grotere bedrijven, waar een klas snel gevuld is. Bij een Data & Insights Network-training kunnen ook de wat kleinere bedrijven meedoen, waar misschien een of twee personen geïnteresseerd zijn. Het leuke is dat je zo verschillende soorten bedrijven bij elkaar brengt. Die kunnen weer van elkaar leren want ze hebben allemaal hun eigen uitdagingen.’

‘We laten in allerlei cases zien wat er mogelijk is’


De training heet: ‘Een datagedreven organisatie: hoe pak je dat aan?’ Kennelijk is dat voor veel organisaties nog een uitdaging…

Stephanie: ‘We zien vaak dat het initiatief tot de training wordt genomen door het managementteam. Ze horen overal dat ze iets met data en AI moeten. Gelukkig realiseren de meesten dat ze daarvoor echt een datastrategie moeten hebben, en niet alleen één los AI-projectje moeten doen. Maar dan wil een management wel eerst weten welke investering nodig is, wat het precies gaat opleveren, en of hun organisatie er überhaupt wel klaar voor is. Hebben ze de juiste skills en tools wel in hun organisatie? Is de datahuishouding wel voldoende op orde? Dat zijn allemaal vragen waarbij wij helpen.’

Nienke: ‘Zitten ze echt nog in een heel pril stadium, dan beginnen we vaak met een inspiratiesessie. Aan de hand van allerlei cases uit verschillende sectoren, laten we zien wat er mogelijk is.’

Wat kunnen deelnemers aan deze nieuwe Academytraining verwachten?

Nienke: ‘We proberen de hele datastrategie eigenlijk in één dag te vatten. We geven zo een vrij compleet beeld van wat een datastrategie is en wat het te bieden heeft. De training is bedoeld voor mensen die enthousiast zijn over het gebruik van data en dat echt een stap verder willen brengen in hun organisatie.’

Stephanie: ‘Tijdens de training zullen we ook met elkaar ingaan op de specifieke uitdagingen van de deelnemers. Ook de tactische. Moet jij je bijvoorbeeld nu vooral focussen op de techniek of is het belangrijker om eerst brede steun voor de strategie te krijgen? Aan het eind van de dag weet je wat je belangrijkste next steps zijn om jouw organisatie datagedreven te laten werken.’

Over Bureau Gibbs

Gibbs Analytics Consulting werd in 2008 opgericht door Stephanie La Grouw, Peter Cozijn en Rene Segers. Stephanie leidde bij Gibbs projecten voor onder meer KPN en de Louwman Group. Nienke de Boer speelt als senior analytics-consultant een grote rol in de opleidingen.

De training ‘Een datagedreven organisatie: hoe pak je dat aan?’ vindt plaats op 14 november 2024 van 10.00–16.30 uur. Locatie: Data & Insights Network, Kabelweg 57, Amsterdam. Meld je hier aan.

 

Auteur: Robert Heeg

Auteur: Robert Heeg,

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?