Transparante informatie over online privacy en data delen loont

Door Jan Roekens | 20-02-2025

Nederlandse consumenten zijn zich steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2025, die dit jaar voor de tweede keer bestaat uit kwalitatief onderzoek in de vorm van groepsgesprekken met consumenten.

Uit de groepsgesprekken blijkt dat consumenten nog altijd negatieve associaties hebben rondom online privacy en het delen van data. Er heerst gelaten acceptatie rond het delen van data, omdat men denkt geen echte keuze te hebben. Hoewel de consument inmiddels iets beter op de hoogte lijkt te zijn van online privacy, blijven de frequentie, het gebrek aan diepgaand begrip en complexe cookiebanners en privacyverklaringen een belemmering vormen.

‘Wat is het voordeel?

Uit de vorige Privacy Monitor (2023) bleek al dat 70% van de Nederlandse consumenten het (zeer) belangrijk vindt dat organisaties transparant zijn over de dataverzameling. Ze zien dit dan ook het liefst terug in cookiebanners en privacyverklaringen, en duidelijke, beknopte en begrijpelijke informatie over welke data worden verzameld, hoe ze wordt gebruikt, wat het voordeel is van het accepteren het mogelijke nadeel van weigeren van voorwaarden. Keuzes moeten gelijkwaardig worden vormgegeven en getoond en in één oogopslag zichtbaar zijn.

Positieve associatie

Door consumenten transparant te informeren, afgestemd op het kennisniveau van de doelgroep, kunnen organisaties bijdragen aan een positievere associatie rond online privacy. Bovendien biedt het organisaties een strategische kans om het vertrouwen van (potentiële) klanten te winnen en de klantrelatie te versterken. Transparante informatievoorziening vergroot namelijk de bereidheid van consumenten om persoonlijke data te delen.

Kennis over AI ontbreekt

Transparant zijn geldt ook bij het gebruik van consumentendata voor AI. Het onderzoek laat zien dat de gemiddelde consument geen kennis heeft over AI, de impact ervan op hun online privacy en de mogelijke risico’s. Om de acceptatie van AI te bevorderen, ligt er een belangrijke taak voor organisaties. Dat kan door transparant te zijn over hoe AI wordt toegepast, welke gegevens worden verzameld en welke risico’s en voordelen voor consumenten dit met zich meebrengt.

De uitgesproken wens van consumenten voor standaardisatie van cookiebanners en privacyverklaringen, betere consumentenvoorlichting over online privacy en het gebruik van een keurmerk voor online privacy, laten zien dat consumenten in zekere zin de verantwoordelijkheid ook willen delen met toezichthouders, branchevertegenwoordigers en/of organisaties. Het voldoen aan deze behoeften kan de marketingsector helpen een betrouwbaarder imago op te bouwen.

Onderzoeksverantwoording

De DDMA Privacy Monitor 2025 bevat inzichten afkomstig uit kwalitatief onderzoek uitgevoerd door middel focusgroepen in november 2024, in samenwerking met onderzoeksbureau CO-efficiënt.

De DDMA Privacy Monitor 2025 is hier te downloaden.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?