In november 2022 ging ChatGPT van start, hét voorbeeld van AI. Het werd meteen een hype en die duurt tot op de dag van vandaag voort, met telkens aanpassingen in het programma en met nog meer mogelijkheden. En daaromheen een hausse aan AI-tools en vele, vele artikelen over de kansen en bedreigingen. De vraag is wat we nog kunnen verwachten.
▼
De kostbare energiebehoefte van AI is bekend, maar de datacenters en chips die worden gebruikt om de technologie te laten draaien zijn ook heel duur. Maar het is ook zo dat meer en duurdere rekenkracht – en meer data – leiden tot betere resultaten. De vraag in dit alles is of AI zal uitgroeien tot ‘gewone’ software (goedkoper ook) of dat de technologie blijft voortrazen om steeds meer AI-tools op de markt te brengen die elkaar beconcurreren.
Daarover bestaan drie opvattingen:
- De manier waarop technologieën uit het internettijdperk zijn ontwikkeld en te gelde gemaakt, werkt niet voor AI. Hoewel de gratis versies van AI-tools ontvangen zijn alsof de techniek is geaccepteerd, is de technologie erachter niet ruimschoots in productie genomen. En dat duidt op tegenvallende verwachtingen of op de complexiteit van AI.
- Rond 10% van de bedrijven werkt met generatieve AI. Een meerderheid is dat dus niet. Veel mensen komen erachter dat AI fouten kan maken, en dat AI wel vlot antwoorden kan spuien, maar dat het toch niet is wat men verwacht. Zoals iemand zei: ‘het is alsof er geen experts aan het werk zijn, maar een eindeloze stoet stagiaires’.
- Moet je AI zien als alleen maar ‘meer software’ of vervangt AI software? Zijn LLM’s een API die andere stukjes software aanroepen of worden LLM’s het platform, en worden andere diensten de API? Het probleem van commodities is vaak dat, zodra het echt begint te werken, het zijn wow-factor verliest. Naarmate het volwassener wordt, verslapt ook de aandacht.
De P van product
Conclusie: AI heeft meer en betere marketing nodig, en dan gaat het vooral om meer dan de P van promotie. Product, prijs en plaats (of distributie) zullen van cruciaal belang zijn om de technologie te laten werken. Is AI een functie, een compleet platform of gewoon een goedkoop product dat mensen zelf zullen gebruiken? Die vraag moet je eerst onder de loep nemen en dan vooral goed te kijken naar de P van product. Hype is nou eenmaal geen goede gids als je wilt weten waar en wanneer een techniek bruikbaar is. Dus moet je verder kijken dan de snel vervaardigde content.
Bron: warc.com