Tijdens de afsluitende keynote van het MIE op 21 september a.s. zal Dorkas Koenen (CMO of the Year, Rabobank) de award uitreiken voor Data & Insights Company of the Year. Er zijn drie bedrijven genomineerd: Talpa Network, Interpolis en Koppert Cress.
De award draait om de vraag welke organisatie (zowel profit als non-profit) zich op onderscheidende wijze gemanifesteerd heeft met het toepassen van data-science en insights in haar besluitvorming. Het antwoord komt van de jury en die bestaat uit Govert van den Bos (directeur MWM2), Joost van Wattingen (Manager Digital Analytics Deloitte Consulting), Jan Zwang (Senior Manager Market & Customer Insights VodafoneZiggo), Jürgen Warnecke (Teamlead Marketing Intelligence Aegon), Stephanie La Grouw (partner en oprichter van bureau Gibbs), Daan Versteeg (Country Manager Ipsos Nederland) en Edwin Kooge (partner en mede-oprichter BAYZ Analytics).
De jury schreef het volgende rapport over de genomineerden.
Talpa Network – Talpa heeft haar eigen Data Intelligence & Strategy-afdeling waarin de analisten en researchers samenwerken. De jury was onder de indruk van de grote hoeveelheid van zowel externe als interne databronnen die Talpa gebruikt om tot optimale inzichten te komen. Natuurlijk heeft zij veel interne data vanuit haar eigen platformen, maar gebruikt ook allerlei externe data bijvoorbeeld uit onderzoek. Daarnaast zijn de analisten en researchers goed aangehaakt op brand, sales en productteams en geven zij presentaties en trainingen om de inzichten vanuit data de juiste plek te geven. Hiermee kan zij onder andere in haar brede portfolio aan merken (verschillende TV- en radiozenders, social en digitale platformen en ook nog print) silo’s doorbreken en adverteerders toegang geven tot een netwerk aan momenten om de consument te bereiken.
Koppert Cress – In een sector waar je het niet snel verwacht laat Koppert Cress zien dat je met data veel kunt bereiken. Zij koppelen diverse databronnen zoals CRM, kas- en ordersystemen en brengen die samen in een datawarehouse. Deze data koppelen zij aan externe data en vertalen de uitkomsten onder andere in forecastmodellen die gepresenteerd worden in dashboards. Dit geeft een fundament om besluiten te nemen over bijvoorbeeld marktvraag, planning, werkprocessen en marktpotentie. Daarnaast schuwt Koppert Cress vernieuwing niet: ze hebben onder andere met een heel creatieve media-analyse inzicht wat er met hun producten gebeurt bij eindklanten. De jury vindt het heel bijzonder om te zien hoe een Westlands tuinbedrijf ook in dit opzicht transformeert naar een hightech-organisatie.
Interpolis – Interpolis heeft een heel gestructureerde wijze waarop zij omgaat met data. Door de aard van de producten beschikt zij over veel interne data maar weet deze goed te koppelen aan externe bronnen. Door deze centraal bijeen te brengen, heeft zij een heel gericht beeld van markt en klant. Binnen deze datastructuur werkt zij met verschillende methoden en technieken: van traditioneel marktonderzoek tot en met machine learning-modellen. Interpolis deelt regelmatig hiermee opgedane kennis. Zij presenteert en deelt kennis binnen Interpolis zelf en bij het overkoepelende Achmea-concern. Extern geeft zij onder andere colleges op hogescholen en universiteiten en publiceren medewerkers content en wetenschappelijke artikelen. De jury vindt de Interpolis-inbraakmonitor een mooi voorbeeld waarbij data middels machine learning-modellen toegankelijk en nuttig wordt gemaakt voor een breder publiek.