TikTok claimt dat gebruikers gemiddeld 1,5 uur op de app zitten en dat is langer dan op Instagram. Maar Instagram wordt vaker door de gebruikers geopend (39%) dan TikTok (29%).
Over TikTok gaat het verhaal dat het iets heeft ontwikkeld waardoor gebruikers niet kunnen stoppen met kijken. Onderzoek wijst uit dat daar wel iets in zit, tenminste wat betreft het niet kunnen stoppen met kijken. Intussen staat Instagram op nummer 1 als het gaat om de frequentie van het gebruik. En vergeet Facebook niet dat met 27% in de kopgroep zit als het gaat om gebruik.
Google’s senior vice president Prabhakar Raghavan merkte onlangs op een congres op dat Instagram en TikTok niet alleen tijd en betrokkenheid opeisen, maar ook beginnen te concurreren met Google: ‘Uit onderzoek blijkt dat ongeveer bijna 40% van de jongeren niet meer in Google Maps of in de zoekmachine kijken als ze een lunchplek zoeken. Ze gaan naar TikTok of Instagram.’
In Amerika heeft Federal Communications Commission Apple en Google (daarom?) gevraagd om TikTok uit hun app-winkels te verwijderen, onder meer met als reden dat de gegevens van privépersonen herhaaldelijk werden bekeken in China (ByteDance, het moederbedrijf van de app, heeft zijn hoofdkantoor in Beijing).
TikTok gaf als reactie dat er veiligheidsprocedures zijn en dat gegevens uit de hele wereld alleen worden gebruikt voor technische doeleinden. Ondertussen ligt TikTok om dezelfde reden als in Amerika ook in Europa onder vuur.
Bron: warc.com