Meer dan de helft van de winnende campagnes van de IPA Effectiveness Awards zijn ontstaan na kwantitatieve pre-testing, en dat is een trend die de afgelopen twee decennia gestaag is gegroeid.
▼
De IPA Effectiveness Awards worden toegekend door The Institute of Practioners in Advertising. Uit eerdere analyse van de IPA-databank bleek dat kwantitatieve pre-testing van commercials leidt tot meer campagnes met een emotionele impact dan niet-geteste campagnes, en ook tot commercials die effectiever zijn. Vier van de tien deelnemers aan de IPA Effectiveness Awards maakten gebruik van kwantitatieve pre-testing. Bij de winnaars lag het percentage op 51%.
Er is een groeiende correlatie tussen pre-testing en commercials met emotionele impact, en omdat emotionele impact gekoppeld is aan effectievere reclame, kun je dus ook zeggen dat er een betere correlatie is tussen pre-testing en commerciële impact.
Het is interessant om deze conclusie te bekijken in het licht van de door AI gegenereerde Coca-Cola-kerstcommercial, die hoog scoorde in pre-tests, maar scherpe kritiek kreeg op sociale media zodra mensen begrepen hoe de advertentie was gemaakt. Maar, zeggen deskundigen, deze commercial moet je ook meer zien als een test of AI zo’n commercial kan maken, dan als een poging om een splinternieuwe commercial of campagne te produceren.