Onderzoekbureau Verian (voorheen Kantar Public) heeft de raamovereenkomst kwantitatief communicatieonderzoek voor de Rijksoverheid gegund gekregen. Hiermee wordt Verian de komende jaren een van de drie vaste onderzoekpartners voor communicatievraagstukken van ministeries en uitvoerende overheidsinstanties. De raamovereenkomst gaat in op 1 januari 2025.
▼
Dienst Publiek & Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken beoordeelde de inschrijvingen op de Europese aanbesteding. Verian werd als beste beoordeeld. DPC is vol lof over de wijze waarop Verian de kwaliteit van het veldwerk waarborgt, en de concrete manieren waarop representativiteit en inclusiviteit worden nagestreefd bij het werven van respondenten. Ook worden Verian’s begrip van politieke context en eventuele implicaties hiervan voor onderzoek, en ideeën om participatie te verhogen, gewaardeerd.
Input
De onderzoeken die Verian gaat uitvoeren voor de Rijksoverheid hebben als doel om input te leveren voor communicatievraagstukken of het evalueren van communicatie. Het gaat dan o.a. om het in kaart brengen van hoe bepaalde maatschappelijke vraagstukken leven in de samenleving, wat de opvattingen daarover zijn, welke denkbeelden en drijfveren hierachter zitten en hoe communicatie hier een rol in kan spelen. Methoden van onderzoek die ingezet worden zijn onder meer flitspeilingen, ad-hoc onderzoek, langlopende monitors en gedragsonderzoek.
Inclusief
Ahmed Ait Moha, co-managing director bij Verian, verheugt zich op de samenwerking: ‘Het maatwerkkarakter en de maatschappelijke relevantie van deze onderzoeken sluiten goed aan bij onze expertise. Een van deze expertises is het doen van inclusief onderzoek. Dat houdt in dat iedereen die tot de doelgroep behoort, ongeacht culturele achtergrond, geslacht, genderidentiteit, seksuele gerichtheid, vaardigheden of beperking, een vanzelfsprekend onderdeel vormt van de steekproef. Het is goed om te zien dat DPC onze vergaande inspanningen op dit vlak herkent en waardeert.’