Hoe ga je om met je SEO-inspanningen ten tijde van de coronacrisis? Rolf de Rode, Netprofiler, beschrijft in zijn blog wat je kunt doen met SEO in deze tijd.
Tekst Rolf de Rode, Netprofiler, mei 2020
In deze crisis lijken SEO-werkzaamheden misschien niet het meest voor de hand liggend. Afhankelijk van waar je nu staat, kan het veel werk kosten en de resultaten kristalliseren zich uit over een langere periode. Toch is juist nu het moment om ermee aan de slag te gaan. Bereik nu een nieuwe doelgroep of kom juist als winnaar uit de bus als de crisis voorbij is. Hoe je met SEO omgaat ten tijde van de coronacrisis en hoe je gratis keyword-inspiratie kunt krijgen voor je belangrijkste onderwerpen, lees je in dit blog.
Wat is er aan de hand?
Grofweg zijn er twee situaties voor jou en je organisatie mogelijk in deze crisis in termen van online performance:
- Mijn bedrijf loopt prima tijdens / dankzij de coronacrisis
- Mijn bedrijf ligt op zijn gat door de coronacrisis
De situatie waar je inzit, bepaalt de best mogelijke volgende stappen.
Mijn bedrijf loopt prima tijdens/dankzij de coronacrisis
Ondervind je nauwelijks effecten van de coronacrisis in termen van performance, of gaat het je zelfs voor de wind? Blijf dan vooral je advertenties inzetten om je gebruikelijke doelgroep, maar ook de normaal gesproken offline kopende doelgroep te bereiken. Optimaliseer je Google Ads campagnes, zet Google Shopping in of bereid je zelfs alvast voor op de aanstaande organische Google Shopping resultaten.
Blijf echter niet stilzitten met content; nu is de kans om aanwezig te zijn hoger in de funnel, door in te spelen op de actualiteit. Blogs over thuiswerken zijn er natuurlijk legio, maar zelfs dan kan een unieke insteek je een boost geven. Denk daarnaast na over hoe je je klanten het beste kunt helpen nu ze thuis zitten, met online koopgidsen, keuzehulp artikelen, how-to’s en instructievideo’s:
- Vind inspiratie.
Ga voor inspiratie langs bij je klantenservice medewerkers of, als dat voor jou van toepassing is, bij de medewerkers van je fysieke locaties: wat zijn vragen die klanten vaak hebben? Waar worden ze het best mee geholpen? Wat verwachten ze van je? - Experimenteer met video’s.
Een how-to zou zomaar veel beter werken als iemand het op beeld uitlegt. De SEO-spelerstip hier is dat je je video transcribeert – plaats deze video en transcriptie op een aparte pagina, en je hebt meteen ontzettend unieke content. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Whiteboard Friday’s van MOZ.
Mijn bedrijf ligt op zijn gat door de coronacrisis
In deze crisis kan het zijn dat je je verkeer en omzet sterk terug hebt zien lopen. Nu je advertenties minder of geen resultaten opleveren, is het verstandig die terug te schroeven of zelfs te pauzeren. Gebruik je vrijgevallen tijd en budget om juist nu te investeren in SEO, om straks na de crisis als winnaar uit de bus te komen – de algoritmes van zoekmachines blijven als gewoon werken, en een nummer 1 positie gaat zich straks bij een weer aantrekkende vraag terugbetalen. Daarnaast kan het advertentieveld zomaar extreem competitief worden na afloop van de crisis, want jouw concurrenten gaan zich daar ook extra inspannen om weer in te lopen. Wat moet je doen?
- Verbeter de technische staat van je site.
Verbeter je laadsnelheid, update je Sitemap.xml, implementeer canonicals, verbeter je filterfunctie of ga zelfs aan de slag met de nieuwe website die je al zo lang wilt lanceren. Twee zaken maken dit hét juiste moment om hiermee aan de slag te gaan:
jij en je collega’s hebben waarschijnlijk tijd over om dit op te pakken;
het risico voor de organisatie door eventuele fouten is nu veel kleiner. - Content, content content!
Pak je kans om met content aan de slag te gaan. Optimaliseer je cornerstone content, ga aan de slag met hygiëne content en schrijf toffe artikelen om via je social kanalen en e-mail te delen. Schrijf ze niet alleen voor het nu, maar maak ze evergreen zodat je ook na de crisis relevante content hebt staan waarmee je verkeer kunt binnenhalen.
SEO tips om zo goed mogelijk om te gaan met de coronacrisis
Ongeacht je situatie zijn er ook werkzaamheden die nu extra kunnen helpen om je online aanwezigheid te verbeteren.
- Scherp je SEO kennis aan
Allerlei partijen stellen hun lesmateriaal en cursussen gratis beschikbaar naar aanleiding van de coronacrisis. Maak gebruik van deze unieke kans. Onze persoonlijke favorieten? - Pas je Google My Business aan
Zorg ervoor dat je je openingstijden goed up-to-date houdt en plaats posts waar je je doelgroep updates geeft over de situatie. Zekerheid en duidelijkheid is in deze tijd belangrijk, dus vergeet dit ook zeker niet op je website zelf. Langere leveringstijden hoeven niet erg te zijn, als je klanten hierover maar duidelijk geïnformeerd zijn. - Laat je zien
Deel blogs, how-to’s en allerlei posts om je te laten zien in deze tijd. Je doelgroep zit waarschijnlijk meer op social media en heeft meer tijd om je e-mail te lezen. Of je nou goed of slecht gaat, zorgen dat je top-of-mind blijft bij klanten is juist nu extra waardevol. Gebruik voor inspiratie tools als Answerthepublic. - Gebruik structured data
Google heeft SpecialAnnouncement in het leven geroepen om je de mogelijkheid te bieden updates in je organische zoekresultaten te tonen. Hierin kun je zaken kwijt zoals instructies over maatregelen in de winkel, een event dat van offline naar online is verplaatst of wanneer openingstijden veranderen. Vergeet in het laatste geval niet je openingstijden in je LocalBusiness structured data aan te passen.
Zorg daarnaast voor een goed bijgewerkte ItemAvailability van je producten en een juiste status van je Event mark-up, zodat mensen goed geïnformeerd blijven over de status.
“Hou vol” en bereid je voor
We hopen dat het met jou, je collega’s en je bedrijf goed gaat en iedereen gezond is. Zorg ervoor dat je zo goed mogelijk omgaat met jouw situatie door te kijken wat het beste is voor jou op dit moment. Heroverweeg je paid/non-paid resources, houd de actualiteit in de gaten en blijf absoluut doorgaan met content – of als je dat nog niet deed, is nu het goede moment om te starten. Zorg daarnaast voor vertrouwen en duidelijkheid bij je klanten, zodat ze zeker zijn dat ze zonder zorgen bij jou terecht kunnen.
Hoe dan ook, het kan zijn dat je met bovenstaande tips of met de hele situatie hulp nodig hebt. Waar liggen mijn grootste pijnpunten? Wat is mijn cornerstone content? Waar moet ik eigenlijk over schrijven? En hoe pak ik mijn Google MyBusiness aan?
Voor gratis keyword inspiratie, stuur een e-mail naar seo@netprofiler.nl met daarin de volgende zaken: de URL van de site waar het om gaat; drie voor jou relevante thema’s waarvoor je inspiratie wilt. Je krijgt dan kostenloos een export uit onze SEO-tools met keyword-combinaties en vragen waarmee jij aan de slag kunt. Uiteraard kunnen we het ook ‘gewoon’ eens over je SEO werkzaamheden hebben tijdens een virtuele koffie.