ESOMAR heeft een overzicht uitgebracht van de Global Top 50 Insights Companies 2024. De ranglijst van dit jaar neemt elk van de drie sectoren waaruit de branche bestaat onder de loep.
▼
De drie sectoren die het rapport belicht zijn:
• marktonderzoek, bestaande uit full-service onderzoeksbureaus en aanbieders van panels;
• softwareleveranciers: bedrijven die zich toeleggen op DaaS, SaaS, CRM’s e.d., zoals aanbieders van digitale data, bedrijven die zich richten op social listening en communities en dienstverleners voor onderzoek in eigen beheer.
• adviseurs en consultants.
Markt van bijna 140 miljard dollar
ESOMAR zal in de komende maanden de officiële omzetcijfers over 2023 publiceren in het Global Market Research-rapport. In de tussentijd gelden voorlopige berekeningen voor het marktaandeel van de Global Top 50 Insights Companies.
De verwachte omzet voor 2023 bedraagt 138,7 miljard dollar. De wereldwijde marktonderzoekindustrie heeft een omzet van 48,4 miljard dollar en is daarmee goed voor 35% van de wereldwijde omzet. De toeleveranciers/softwarebedrijven, met een omzet van 56 miljard dollar, hebben een aandeel van 41% en de adviseurs en consultants zetten 32,6 miljard dollar om en hebben daarmee een aandeel van 24%.
De Global Top 50 Insights Companies dekken 51,1% (70,9 miljard dollar) van de gehele sector. Dat is vergelijkbaar met 2022 (50,7%), maar het blijft onder het cijfer van 2021, toen de Global Top 50 53% van de sector besloeg.
IQVIA op 1 bij marktonderzoek
Gelet op omzet en groei wordt de ranglijst in de eerste categorie (marktonderzoek) aangevoerd door IQVIA, gevolgd door Nielsen en Kantar. Op de nummers 4 t/m 10 staan: Ipsos, Circana, NIQ, GfK, Dynata, GLG en Alphasights.
Bij de softwareleveranciers staat salesforce aan kop, gevolgd door Adobe en HubSpot. Daarna komen achtereenvolgens Qualtrics, NICE, Intuit, Cision AB, Lightspeed, Oracle en Sprinklr. Survey Monkey staat op 16.
Bij de adviseurs en consultants staat Gartner bovenaan, met op 2 de CoStar Group en op 3 S&P Global. Daarna volgen bekende namen (van 4 t/m 10): Deloitte, McKinsey, Accenture, Booz Allen Hamilton, Ernst & Young, BCG en KMPG.
Gartner voert de top 50 aan
Dan komen we bij de top 50 van Insights Companies (oftewel de drie categorieën gecombineerd).
De lijst wordt aangevoerd door consultant Gartner. IQVIA staat op 2 en salesforce op 3. Van 4 t/m 10 luiden de namen: Adobe, Nielsen, Kantar, Ipsos, CoStarGroup, Circana en S&P Global.
Het overzicht is gebaseerd op omzetcijfers, waarbij opvalt dat de marktonderzoeksector 50% van totale omzet voor haar rekening neemt en er duidelijke groei te zien is bij de toeleveranciers. Ook zitten er relatief veel consultants in de top 50.
Het rapport geeft ten slotte een overzicht van de top 3 marktonderzoekbureaus per land. In Nederland zijn dat achtereenvolgens GfK, Ipsos en Kantar. In Engeland: Gartner, Ipsos en Kantar en in Amerika: Circana, IQVIA en Nielsen.