Onderzoeksbureau Gartner ziet voor dit jaar drie trends in data en analytics. Het zijn dynamiek en diversiteit, ‘datageletterdheid’ en de verankering van vertrouwen.
De opkomst van AI-systemen stimuleert groei en innovatie. Innovatie in datamanagement voor AI, geautomatiseerde, actieve metadata-gedreven benaderingen en delen van gegevens, verlenen data en analytics hun volle betekenis.
De trend van ‘altijd gegevens delen’ laat zien dat een organisatie werkt aan betrokkenheid van belanghebbenden en op die manier ook aan publieke waarde. De pandemie en andere recente wereldgebeurtenissen zorgen voor de noodzaak om gegevens te delen. Gartner verwacht dat tegen 2026 in- en externe data-ecosystemen minder afhankelijk zijn van externe schakels, waardoor risico bij het delen van data voor de helft wordt verminderd.
Menselijke focus
Om inzichten relevant te maken voor besluitvormers, moeten digital analisten verrijkte, contextgestuurde analyses leveren aan de organisatie. Dit houdt ook ‘datageletterdheid’ in, en – voor bedrijven – strategieën om de schaarste aan data- en analysetalent aan te pakken. Tot 2025 zal die datageletterdheid binnen het personeelsbestand nog niet op orde zijn.
Uit onderzoek van Gartner blijkt dat organisaties die zich richten op de menselijke kant van data succesvoller zijn dan organisaties die alleen aan technologie denken. Een menselijke focus bevordert daarnaast het digitale leren, meer dan slechts het leveren van platforms, datasets en tools.
Vertrouwen
Waarde halen uit digital en analytics is alleen mogelijk door AI-risico’s te vermijden en controle uit te oefenen op systemen en omgevingen.
AI is dan wel steeds meer aanwezig, maar de meeste organisaties kunnen niet uitleggen wat hun modellen doen, en dat resulteert in gebrek aan vertrouwen en transparantie. Organisaties zijn vaak niet bereid om de risico’s van snel evoluerende AI-innovatie in bedwang te houden en ze zijn geneigd om te bezuinigen op modelbeheer, inclusief beveiliging, waardoor de negatieve gevolgen van verkeerd presterende AI-modellen, zoals onjuiste zakelijke beslissingen of erger, steeds zorgelijker worden.
Innovaties
Naarmate AI-regelgeving zich wereldwijd verder ontwikkelt, vraagt dat ook om een controleerbare praktijk waarin vertrouwen, transparantie en consumentenbescherming zijn gegarandeerd. Gartner denkt dat tegen 2026 organisaties die betrouwbare AI ontwikkelen, meer dan 75% van hun AI-innovaties zien slagen.