MRS publiceert AI-richtlijnen

Door Jan Roekens | 28-11-2023

Onderzoekers moeten er niet van uitgaan dat AI het automatische antwoord is op alle onderzoeksvragen, volgens de Engelse Market Research Society (MRS). Daarom heeft de organisatie richtlijnen opgesteld voor gebruik van AI in onderzoek.

Het rapport, genaamd The BEST Framework for Gen AI: How and when to build AI into your research processes, biedt een praktisch kader om onderzoekers te helpen strategische beslissingen te nemen over wanneer en hoe ze AI in hun projecten kunnen gebruiken en waar je investeringen op moet richten.

Het raamwerk wil de verschillende soorten problemen die onderzoekers tegenkomen, opdelen in vier groepen: boost, expand, shift en transform. Per thema wordt het best bruikbare type AI geadviseerd.

De meest voorkomende vorm (boost) richt zich bijvoorbeeld op het automatiseren en optimaliseren van bestaande processen, terwijl ’transform’ vereist dat je vanaf het begin inzicht opbouwt, onbekende terreinen begrijpt en vertrouwt op data en insights.

Naast het rapport publiceert MRS nieuwe ethische richtlijnen voor AI die onderzoekers tot nadenken over AI moeten aanzetten, van ethiek tot het omgaan met de output om bijvoorbeeld  vooroordelen te omzeilen.

Het rapport met de richtlijnen is hier te downloaden.

Bron: research-live.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?