Deze week lanceert Braingineers een nieuwe tool voor de design- en (digital) marketingindustrie: Brainsight. Daarmee is het mogelijk om beeldmateriaal met artificiële intelligentie te voorspellen en te analyseren: wat valt kijkers direct op wanneer zij een design of advertentie zien?
Om kijkgedrag te meten, voor bijvoorbeeld websites, videocontent of advertenties, wordt regelmatig eyetracking-onderzoek ingezet met tientallen respondenten. Het levert inzichten op, zoals heatmaps, waarin te zien is wat de aandacht trekt van de kijker en of belangrijke onderdelen in de boodschap worden bekeken. Met de laatste ontwikkelingen op het gebied van AI wil Braingineers nu visuele aandacht te meten zonder uitgebreid onderzoek. Volgens het bureau kan AI voorspellen waar mensen naar kijken op basis van o.a. kleur, vorm, locatie en contrast, en blijkbaar zo goed dat de laatste modellen een betrouwbaarheidsscore halen van 94% ten opzichte van live-onderzoek.
Volgens Roger van der Spek, Managing Director van Braingineers, biedt dat nieuwe mogelijkheden: ‘Als de performance van ads wordt gemeten is dat vooral achteraf, onder andere met A/B-testing. Wanneer attentiewaarde en duidelijkheid van beeldmateriaal goed te voorspellen zijn met AI, dan kun je dat beeldmateriaal vooraf testen en analyseren.’
Met de introductie van deze productinnovatie is Brainsight vanaf dit jaar ook internationaal actief.