Kantar neemt crossmedia effecttracking-specialist MeMo² over. Het team en de portfolio van Memo² vormen volgens Kantar een sterke aanvulling op het aanbod van Kantar op het gebied van media- en marketingeffectiviteit. Door de overname worden 50 specialisten toegevoegd aan het Kantar-team en kunnen activiteiten op het gebied van crossmedia-effectiviteit in Europa aanzienlijk worden uitgebreid.
De geavanceerde crossmedia-meetdiensten zijn in toenemende mate populair vanwege de onzekerheid rond effectief crossmediaal adverteren. Ontwikkelingen als toenemende media-fragmentatie, groei van omnichannel retail, versnelling in digitalisering, verdwijnen van cookies, de macht van ‘walled gardens’ en de sterk veranderende consument maken de uitkomst van media- en marketinginvesteringen onzeker.
Bram van Schaik, General Manager Insights Division Kantar Nederland, zegt: ‘In het huidige uitdagende en concurrerend bedrijfsklimaat is inzicht in de effectiviteit van complexe campagnes nog nooit zo belangrijk geweest. De overname van MeMo2 maakt het voor onze klanten eenvoudiger om te groeien met investeringen in promoties, marketing en crossmedia-advertising. Met deze uitbreiding van onze portfolio kunnen we klanten nog beter adviseren over de ROI van hun media-inzet, de effectiviteit van hun campagnes en de korte en lange termijneffecten op hun merk.”
Tim Koekkoek (managing partner MeMo2) en Marcel Vogels (oprichter MeMo2) voegen hieraan toe: ‘Sinds 2004 volgen we onze visie van ‘Brands in control’. Daarmee spelen we in op een wereld waarbinnen merk-specialisten, marktonderzoekers, marketing intelligence-specialisten, marketeers, mediaspecialisten, commerciële managers en retailspecialisten in toenemende mate snelle controle en regie willen over de dynamiek en attributie rondom merk en salesgroei. Samenwerken met bureaus en mediapartijen wordt zo een stuk doelgerichter. Naast de heldere regiefunctie die onze geavanceerde oplossingen in media- en marketingeffectiviteit biedt, is ook de manier waarop wij samenwerken met onze partners en klanten een groot goed. MeMo2 werkt dagelijks zij-aan-zij met merken om samen resultaten op een datagedreven manier te verbeteren. Als het even kan per dag, week of in ieder geval tijdens een lopende campagne. Deze manier van werken willen we graag delen binnen Kantar met onze MeMo2-crew.’
Met de overname gaan 50 crossmediaspecialisten van MeMo2 over in de Nederlandse en Europese Kantar-organisatie. De activiteiten van MeMo2 gaan door onder de huidige merknaam, maar daaraan wordt gekoppeld ‘a Kantar company’. MeMo2 zet haar activiteiten voort als zelfstandige unit binnen Kantar. Klanten van MeMo2 behouden daarmee dezelfde teams en service. Ook blijft het MeMo2 managementteam, dienstverlening en locaties ongewijzigd. De crossmedia-onderzoeksexperts van Kantar worden binnen het MeMo2-team verwelkomd.