Ook de komende jaren verzorgen MarketResponse en Motivaction kwantitatief communicatieonderzoek voor de Rijksoverheid. MarketResponse is al sinds 2013 onderzoekspartner voor het Rijk en voor Motivaction is het de vierde keer.
In de praktijk betekent dit dat de bureaus binnen het raamcontract alle communicatieonderzoeken voor ministeries en uitvoeringsorganisaties uitvoeren.
MarketResponse heeft in het recente verleden onder meer coronapeilingen gehouden voor het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport naar kennis(behoefte), houding en gedrag rond de virusuitbraak. Voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werd onderzoek gedaan naar duurzame mobiliteit en voor het programma Mens Centraal van het Ministerie van Algemene Zaken diverse onderzoeken rond levensgebeurtenissen zoals scheiden, verhuizen en overlijden.
Motivaction kreeg de beste beoordeling van alle inschrijvingen. Het behaalde onder meer het maximale aantal punten voor de kwaliteit van het respondentenpanel (StemPunt), het veldwerk en de toepasbaarheid en relevantie van methoden. De afgelopen jaren heeft Motivaction onderzoeken uitgevoerd voor ministeries en uitvoeringsorganisaties, zoals themaverkenningen, flitspeilingen, imagomonitors, doelgroepanalyses, gedragsexperimenten, pretests en effectmetingen.
Communicatieonderzoek voor de Rijksoverheid wordt periodiek aanbesteed door de Dienst Publiek en Communicatie (DPC), een agentschap van het Ministerie van Algemene Zaken. DPC ondersteunt alle departementen en uitvoeringsorganisaties in de communicatie met het publiek en professionals.