Met Autodrop naar het optimale prijsadvies

Door Geplaatst door de redactie | 25-04-2021

Vaststellen van de optimale prijs is van groot belang als de hoogst haalbare verkoopcijfers gewenst zijn, maar het is ook belangrijk voor je positionering. Als je erom bekend wilt staan dat je kwaliteit levert, dan wil je niet als té goedkoop of té duur worden gezien. Autodrop is een van de FMCG-klanten die het Prijsonderzoek van Markteffect gebruikten in de zoektocht naar de optimale adviesprijs.

Autodrop is een Nederlands merk dat onder snoepfabrikant Concorp valt. Sinds 1965 brengt Autodrop snoep en drop op de markt. Het snoepgoed doet sinds de oprichting zijn naam alle eer aan. Dat begon met verwijzing naar auto’s en automateriaal op de verpakking, later werden de snoepjes zelf in de vorm van een auto gemaakt. Autodrop heeft op dit moment vier categorieën in hun zogeheten wagenpark, Cadillacs, dubbeldekkers, mixen en marshmallows. Sinds 2002 worden alle producten verpakt in de typerende Autodrop-doosjes.

Autodrop heeft door Markteffect een online prijsonderzoek uit laten voeren om de optimale prijs in de ogen van de consument te achterhalen. Daar heeft Markteffect de Markteffect prijsmeter voor gebruikt. Voorafgaand aan het onderzoek had Autodrop een aantal hypotheses over de optimale adviesprijs. Met behulp van de Markteffect prijsmeter zijn deze hypotheses getoetst en vervolgens bleek dat er voor Autodrop nog ruimte is voor optimalisatie omzet en afzet.

‘Een merk bouwen is topsport. Elk detail moet kloppen om succesvol te zijn op dit niveau. De juiste prijs is hierin een belangrijk onderdeel. De Markteffect-prijsmeter heeft ons geholpen om tot ons optimale prijspunt te komen.’ – Ivo Brand, Marketing Manager Autodrop

Methode

De consument kan tegenwoordig eenvoudig prijzen van producten vergelijken. Het is voor merken dan ook belangrijk om de producten tegen de optimale prijs in de markt te zetten. Door middel van het ME Prijsonderzoek wordt inzicht gegeven in de prijsacceptatie en de prijselasticiteit van producten. Met behulp van deze twee pijlers wordt inzicht gegeven in de optimale prijsrange, wordt input gegeven voor de bepaling van de prijsstrategie en de koopintentie in kaart gebracht.

De Markteffect-prijsmeter wordt door twee onderzoeksmethoden ondersteund, namelijk door de Van Westendorp methode en de Gabor-Granger methode. Door de combinatie van deze twee onderzoeksmethoden wordt de nauwkeurigheid van het uiteindelijke advies verhoogd.

Het vinden van de optimale prijs door middel van de Markteffect-prijsmeter, is een van de specialiteiten van Markteffect binnen de FMCG-branche. Aan de hand van jarenlang onderzoek heeft Markteffect een gevalideerde benchmark ontwikkeld: de Markteffect Performance Index (MPI). Deze indexscore zet in één oogopslag de resultaten van deze onderzoeken in perspectief en maakt inzichtelijk of de door de klant behaalde score een goede score is of juist niet.

‘Prijsonderzoeken geven de klant direct inzicht in de optimale prijsrange voor haar producten en daarmee in het mogelijke succes van het merk. Dat is waardevol voor de opdrachtgever, maar ook mooi om als onderzoeker aan mee te mogen werken. Ik zal maar niet vertellen hoeveel drop-fruit snoepjes er doorheen zijn gegaan tijdens de rapportage… het zou verboden moeten worden!’ – Niels Kwint, Onderzoeksspecialist FMCG.

Markteffect is kennispartner van Daily Data Bytes. Word ook kennispartner en bereik onze lezers via web, socials en nieuwsbrief met jouw content. Neem contact op met Tjitske Buurman voor meer informatie.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?