Ik wil deze crisistijd gebruiken om een pleidooi voor kwalitatieve inzichten te houden. Dagelijks vliegen de coronacijfers ons om de oren: 10.386 nieuwe besmettingen, 1.714 coronapatiënten op de verpleegafdeling, 536 op de IC en 27 doden. Wat zeggen deze cijfers zonder context, zonder te weten hoeveel mensen getest zijn of zonder te weten hoeveel patiënten de verpleegafdelingen hebben verlaten? Context is belangrijk om cijfers te kunnen duiden, en context krijg je ook uit kwalitatief onderzoek.
'Laten we ons dus niet doodstaren op cijfers, maar zeker ook zorgen voor een relevante context!'
Juist in deze tijd zijn we op zoek naar duiding van wat er om ons heen gebeurt. We willen inzicht in het waarom en begrijpen hoe iets zit. Diepgaand inzicht in de achtergrond bij houding, gedrag, beleving, emoties, et cetera. Om te achterhalen wat mensen drijft en beroert moet je met ze in gesprek. Geen vraag-antwoord-gesprek, maar een open dialoog waarin je met behulp van verschillende gesprekstechnieken de context en beleving in kaart brengt.
Door aan te haken bij de context van je doelgroep, kun je ze beter (emotioneel) bereiken en raken. Hierdoor haken ze aan op je boodschap en herkennen zij zich er beter in, waardoor draagvlak voor gewenst gedrag wordt gelegd.
Cijfers klinken vaak ‘ver van je bed’. Die gaan over anderen, zijn feitelijk en rationeel. Terwijl je mensen op hun emotie moet aanspreken om ze te raken. Kwalitatieve inzichten bieden die mogelijkheid.
Natuurlijk is het zoeken naar een balans tussen cijfers en kwalitatieve inzichten. Soms is het gewoon belangrijk om te weten hoe vaak of hoeveel iets zal voorkomen of gebeurt. Maar context en individuele verhalen bieden voorbeelden waar mensen zich beter tot kunnen verhouden dan tot cijfers. Die verhalen raken de emotie, resoneren en bieden draagvlak voor de cijfers en de genomen beslissingen.
Laten we ons dus niet doodstaren op cijfers, maar zeker ook zorgen voor een relevante context!
Bijdrage Kennispartner
Ruigrok NetPanel is Kennispartner van Daily Data Bytes. Word ook Kennispartner en bereik onze lezers via web, socials en nieuwsbrief met jouw content. Neem contact op met Tjitske Buurman voor meer informatie.