De ontwikkelingen in data en technologie razen sneller voort dan ooit. Digitalisering, artificiële intelligentie en robotisering zorgen voor ingrijpende, blijvende veranderingen. Dat geldt voor álle sectoren en zeker ook voor het vakgebied marketing. De innovaties bepalen hoe veeleisende klanten zakendoen en bieden tegelijkertijd enorme kansen. Organisaties kunnen dankzij data meer dan ooit (klant)voordelen creëren, maar dan moeten zij zich wel blijven aanpassen. En dat gaat niet vanzelf…
Inhoud
Aan marketeers de taak om de grenzeloze mogelijkheden volledig te benutten. Een pittige uitdaging, want veel van de innovaties zijn IT- of computer science-gerelateerd. En daarvoor zijn marketeers meestal niet opgeleid. Willen zij ook op dit onderdeel van hun vak het initiatief houden dan moeten zij up-to-date blijven en leren omgaan met steeds weer nieuwe tools. Het tempo van de innovatie vereist een voortdurende investering in kennis en vaardigheden op het gebied van technologie en data.
Om de nieuwste technologieën effectief in te zetten in hun marketinginspanningen, moeten moderne marketeers niet alleen over strategisch inzicht beschikken, maar ook technologisch up-to-date zijn. Alleen zo kunnen zij waardevolle klantinteracties blijven creëren en innovatieve marketingstrategieën ontwikkelen. Kortom, voor marketeers is het geen vraag meer of ze databedreven én -gedreven gaan werken, het is een onmisbaar onderdeel van hun vak geworden.
University of Groningen Business School & samenwerkingspartners
De University of Groningen Business School (UGBS) ondersteunt samen met het Nima, DDMA en Data and Insights Network marketeers en bedrijven in hun digitale ontdekkingstocht. In het Executive programma Marketing Impact met Data en AI je waar de mogelijkheden liggen. Hoe benut je die het beste? En hoe combineer je ze met andere disciplines? Naast de nieuwste wetenschappelijke inzichten ervaar je wat het betekent om marketingbeslissingen te nemen op basis van feiten, analyses en voorspelmodellen. Onze deskundige experts helpen jou en je organisatie om effectief databedreven te werken. Ervaar hoe klanten dit waarderen. Behaal concrete verbeterresultaten in een wereld die snel digitaliseert.
Het executive programma is ook beschikbaar als in-company oplossing.
Voor wie is dit programma?
De opleiding is er voor alle professionals (marketeers, consultants, ICT’ers, analisten en professionals met een commerciële achtergrond) die serieus met data aan de slag willen. Bovenop een breed basisprogramma kiezen de deelnemers voor een verdiepend vervolg met een topmodule. Omdat databedreven werken steeds belangrijker wordt in organisaties, wordt het ook op steeds meer verschillende terreinen ingezet. Niemand kan tegenwoordig nog expert zijn op elk onderdeel van het werken met data. In het programma maken we daarom onderscheid in vier verschillende disciplines: de Data Marketeer, de Data Scientist, de Data Consultant en de Data Engineer.
Data Marketeers passen data toe in marketingstrategieën. Met data analyseren zij klantgedrag en optimaliseren zij campagnes. Zo kunnen bedrijven hun doelgroepen effectiever bereiken
Data Scientists analyseren grote hoeveelheden data om inzichten te vinden waarmee bedrijven betere beslissingen nemen. Ze gebruiken geavanceerde technieken, zoals machine learning en statistiek, om voorspellingen te doen en patronen te ontdekken
Data Consultants helpen bedrijven bij het begrijpen en gebruiken van hun data, zodat ze hun processen kunnen verbeteren. Ze geven advies over een effectieve inzet van data om bedrijfsdoelen te bereiken
Data Engineers bouwen en onderhouden de technische infrastructuur die nodig is om data te verzamelen, op te slaan en te verwerken. Ze maken data op de juiste manier beschikbaar voor analyse
Voor elk van deze disciplines ontwikkelden wij modules. Die gaan stuk voor stuk dieper in op onderdelen van het databedreven werken binnen het marketingvakgebied. Zo leer je heel gericht de specifieke vaardigheden en kennis die je nodig hebt binnen jouw discipline. In alle modules besteden we veel aandacht aan het samenwerken met andere disciplines. Door meerdere modules te volgen kun je je ook verdiepen in diverse facetten van het marketingvakgebied. Klik in de kolom links voor meer informatie per module.
Opzet & inhoud programma
In de basis module leert u de verschillende disciplines (Data Marketeer, Data Scientist, Data Consultant en Data Engineer) beter begrijpen. Het basisprogramma duurt 5 dagen verspreid over een aantal maanden. Vervolgens heeft elke discipline een eigen vervolgprogramma van 10 dagen. In het vervolgprogramma komen de specifieke zaken aan de orde, zoals tooling, methoden, rollen en manieren om een impactvolle bijdrage te leveren. In een vertrouwde omgeving onder gelijkgestemden wordt geleerd van elkaar en van de experts uit het vakgebied. Tussen de bijeenkomsten zit voldoende tijd om de geleerde ervaringen toe te passen, daarop van collega’s feedback te ontvangen en nieuwe plannen/ideeën te verzamelen voor de volgende bijeenkomsten. Zo ontstaat er een effectieve leercurve met interactieve leermomenten om continu te verbeteren. Klik hieronder voor meer informatie over de verschillende modules.
Data Marketeer
Een Data Marketeer past data waardevol toe en voert nieuwe inzichten door in onder meer marketingstrategieën, productinnovaties, klantbenaderingen en branding & communicatie. Uiteraard met de bedoeling om klanten meer toegevoegde waarde te bieden. Dat kan bijvoorbeeld door klantgedrag te analyseren en campagnes te optimaliseren, zodat bedrijven hun doelgroepen effectiever bereiken.
Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:
Achterhalen en segmenteren van klantgroepen
Vinden van een optimale prijsstelling
Verminderen van churn
Verhogen van de klantwaarde
Verbeteren van de campagneresultaten
Voorspellen van productgebruik
Beïnvloeden van duurzaam gedrag
In de topmodule Data Marketeer bestenden we daarom aandacht aan:
Kennis van basis-analysetechnieken opdoen
Toepassen van enkele eenvoudige voorspelmodellen/algoritmen
Zelf datavisualisatie uitvoeren en dashboarding toepassen
Data-inzichten vertalen naar een concreet minimal viable product
Leerdoelen
Soft skills voor Data Marketeers:
Succesvol een community/netwerk ‘opstarten’ en enthousiast maken voor een nieuw idee
Een experimenterende en lerende aanpak implementeren
Patronen herkennen in inzichten en deze ook kunnen duiden
Nieuwe samenwerkingen aangaan met partners
Impact genereren voor Data Marketeers:
Kennis opdoen van digitale businessmodellen en strategieën voor digitale transformatie
Stappenplan/roadmap ontwikkelen voor digitale transformatie, de organisatie hiermee laten starten en de voortgang ervan bewaken en monitoren
Voor wie?
Deze module is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Marketeers helpen hun organisatie databedreven transformeren.
Praktische zaken topmodule Data Marketeer:
Voor (aanstaande) marketeers die de waarde van data willen begrijpen en toepassen en marketeers met enkele jaren ervaring
Minimaal 9 en maximaal 15 deelnemers
Opleidingsdagen: startdatum twee per jaar: najaar 2025 en voorjaar 2026
Trainingsdagen zijn offline, van 9 tot 17 uur, te Leusden en aanwezigheid is verplicht
Tussen elke trainingsdag zit twee weken. In die tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
Voertaal is Nederlands
Minimaal HBO+ werk- en denkniveau op het niveau van Nima-B én afgeronde basismodule
Data Scientist
Data Scientists analyseren grote hoeveelheden data om precies die inzichten te ontdekken waarmee bedrijven betere beslissingen nemen. Ze gebruiken geavanceerde technieken, zoals machine learning en statistiek, om voorspellingen te doen en patronen te ontdekken.
Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:
Ontwikkelen van een machine learning-oplossing
Achterhalen van outliers
Vinden van patronen
Verminderen van bias
Verhogen van klantwaarde
Verbeteren van de voorspelkracht
Voorspellen van klantgedrag
Beïnvloeden van duurzaam gedrag
In de topmodule Data Scientist besteden we daarom aandacht aan:
Het vergroten van je kennis van state-of-the-art analystetechnieken (machine learning)
Het vergroten van je kennis van state-of-the-art technieken voor het structureren van ongestructureerde data (beeld-, video-, audio- en tekstanalyse)
Hoe je een leidende rol neemt in het databedreven werken in de organisatie
Soft skills voor Data Scientists:
Op proactieve wijze een verbindende én verdiepende bijdrage leveren aan belangrijke businessuitdagingen op marketinggebied
Thought leadership uitdragen binnen de organisatie op het gebied van data en analyse
Onderlinge samenwerking optimaliseren voor high performance
Reflecteren op het complete leer- en ontwikkelproces
Een effectieve leeraanpak voor jezelf inrichten
Hard skills’ voor Data Scientists:
Kennis opdoen van technieken voor analyse van ongestructureerde data, daarmee experimenteren, en deze technieken ook zelfstandig toepassen
Belangrijke machine learning-technieken toepassen, interpreteren en implementeren (machine pipeline)
Advanced multivariate tijdreeksanalyse toepassen, interpreteren en implementeren
Patroonherkenning interpreteren en implementeren
Biases en caveats in data-analyse herkennen
Het gebruik en de rol van Large Language Models (o.a. ChatCPT) bij de analyse van data
Impact genereren voor Data Scientists:
Een overtuigende storyline ontwikkelen voor het communiceren van de inzichten verkregen uit de analyses
De uitkomsten van de data science analyses visueel vertalen naar effectieve toepassingen/oplossingen
Opdrachtgever en andere stakeholders in de ‘gewenste richting’ leren bewegen
Een inhoudelijk leidende rol aannemen in de transformatie naar databedreven werken
Voor wie?
Deze module is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Scientists helpen hun organisatie databedreven transformeren.
Praktische zaken topmodule data-scientist:
Voor (aanstaande) scientists die de waarde van data willen begrijpen en toepassen en scientists met enkele jaren ervaring
Minimaal 9 en maximaal 15 deelnemers
Startdatum twee per jaar: najaar 2025 en voorjaar 2026
Trainingsdagen zijn offline, van 9 tot 17 uur, te Leusden en aanwezigheid is verplicht
Tussen elke trainingsdag zit twee weken. In die tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
Voertaal is Nederlands
Minimaal HBO+ werk- en denkniveau op het niveau van Nima-B én afgeronde basismodule
Data Consultant
De Data Consultant helpt bedrijven om data te begrijpen en gebruiken, en daarmee hun processen te verbeteren. Ze geven advies over de effectieve inzet van data om bedrijfsdoelen te bereiken.
Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:
Ontwikkelen van een nieuwe strategie
Achterhalen van nieuwe klantgroepen
Vinden van een minimale kostprijs
Verminderen van fraude
Verhogen van de medewerkerswaarde
Verbeteren van de operationele resultaten
Voorspellen van productgebruik
Beïnvloeden van duurzaam gedrag
In de topmodule Data Consultant besteden we daarom aandacht aan:
Adviseren op basis van inzichten uit data en analyse
Eigen inzichten genereren door het toepassen van verschillende analysetechnieken
Samen verandering vormgeven met verschillende visualisatie- en storytellingtechnieken
Analyseresultaten en verkregen inzichten met stakeholders vertalen naar waardevolle oplossingen
Data-inzichten vertalen naar gewenste veranderingen (met bijbehorende interventies)
Leerdoelen
Soft skills voor Data Consultants:
Impactvol adviseren
Businessproblematiek omzetten naar analysevraagstukken
Het volledige analyse- en besluitvormingsproces succesvol doorlopen/begeleiden en herkennen
Een experimenterende en lerende aanpak implementeren
Een adviesrelatie ontwikkelen
Hard skills voor Data Consultants:
Herkennen welke analysetechnieken geschikt zijn voor welke vraagstukken? Bijvoorbeeld:
Herkennen wanneer en hoe je analysetechniek toepast, en hoe je uitkomsten ervan (statistisch) valideert
De uitkomsten van bovenstaande analyses op juiste manier visualiseren
Large Language Models (o.a. ChatGPT) verantwoord inzetten bij het datagedreven verbeteren van bedrijfprocessen
Impact genereren voor Data Consultants:
Een effectieve storyline ontwikkelen voor de uitkomsten van analyses
De gewenste verandering omzetten naar passende effectieve visualisatieproducten
De uitkomsten valideren bij stakeholders en deze omzetten naar een adviesproduct
Verschillende adviesinterventies toepassen zodat je databedreven kunt werken
Een meetbare verandering in de omgeving realiseren
Voor wie?
Deze topmodule is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Consultants helpen hun organisatie databedreven transformeren.
Praktische zaken topmodule Data Consultant:
Voor (aanstaande) consultants die de waarde van data willen begrijpen en toepassen en consultants met enkele jaren ervaring
Minimaal 9 en maximaal 15 deelnemers
Startdatum twee per jaar: najaar 2025 en voorjaar 2026
Trainingsdagen zijn offline, van 9 tot 17 uur, te Leusden en aanwezigheid is verplicht
Tussen elke trainingsdag zit twee weken. In die tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
Voertaal is Nederlands
Minimaal HBO+ werk- en denkniveau op het niveau van Nima-B én afgeronde basismodule
Data Engineer
De Data Engineer stelt data op de juiste manier beschikbaar voor analyse. Je bouwt en onderhoudt de technische infrastructuur die nodig is om data te verzamelen, op te slaan en te verwerken. Maar ook combineer je als Data Engineer databronnen, bewaak je de kwaliteit van de data, en let je op security- en privacyaspecten.
Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:
Ontwikkelen van een datastrategie
Achterhalen van gebruikerswensen
Vinden van potentiële risico’s
Verminderen van datalekken
Verhogen van waarde voor de organisatie
Verbeteren van de datakwaliteit
Voorspellen van systeemgebruik
Beïnvloeden van duurzaam gedrag
In de topmodule Data Engineer besteden we daarom aandacht aan:
Het opzetten van de architectuur voor databedreven werken
Kennis van data governance in een commerciële omgeving
Het omzetten van business(analyse)wensen naar data-oplossingen (bronnen/architectuur)
Zelf opstellen van een data analytics/machine learning-pipeline
Leerdoelen:
Soft skills voor Data Engineers:
Business- en analyseproblematiek begrijpen
Achterhalen, herkennen en structureren van de databehoefte (onder meer op basis van een onderzoeksvraag)
Samenwerken om tools en processen te ontwikkelen en onderhouden voor het verwerken van grote datasets (DevOps)
Effectief communiceren met stakeholders
Reflecteren op het eigen leer- & ontwikkelproces
Een effectieve leeraanpak voor jezelf inrichten
Hard skills voor Data Engineers:
Kennis vergroten van dataverwerking (ingestion, transformation, storage, serving) ten behoeve van data-analyse (data processing)
Weten welke data extractie- en data processing-technieken geschikt zijn voor welke analysevraagstukken
Zelf databronnen combineren en data cleaning toepassen (prepareren, opschonen, missings, outliers)
Zelf exploratieve analyses en visualisatie uitvoeren
Kennismaken met machine learning / artificial intelligence (AI)
Machine learning-workflows automatiseren (MLOps)
Tools en processen ontwikkelen en onderhouden voor het verwerken van grote datasets (DevOps)
Het gebruik en de rol van Large Language Models (o.a. ChatCPT) bij het verwerven, analyseren en opslaan van data
Impact genereren voor Data Engineers:
Met een datastrategie je bijdrage leveren aan de bredere transitie naar databedreven werken
Stakeholders overtuigen om te investeren in ICT door businessvoordelen te kwantificeren
Samenwerken met Data Scientists, Data Consultants en Data Marketeers
Voor wie?
Deze module is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Engineers helpen hun organisatie databedreven transformeren.
Praktische zaken topmodule Data Engineer:
Voor (aanstaande) engineers die de waarde van data willen leren begrijpen en willen toepassen en met een aantal jaren ervaring
Minimaal 9 en maximaal 15 deelnemers
Startdatum twee per jaar: najaar 2025 en voorjaar 2026
Trainingsdagen zijn offline, van 9 tot 17 uur, te Leusden en aanwezigheid is verplicht
Tussen elke trainingsdag zit twee weken. In die tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
Voertaal is Nederlands
Minimaal HBO+ werk- en denkniveau op het niveau van Nima-B én afgeronde basismodule
Prof. dr. Jaap Wieringa
Drs. Gert Haanstra
Praktische informatie
Basismodule voorjaar 2025
Trainingsdagen zijn op vrijdag van 9 tot 17 uur, offline op locatie (11 april, 25 april, 16 mei, 6 juni en 27 juni 2025)
Er zitten twee weken tussen elke trainingsdag en in de tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
Geen vrijstellingen en verplichte aanwezigdheid
Voertaal Nederlands
Iedere deelnemer komt binnen met een business challenge rondom data en waardecreatie in marketing
Eindproduct/proeve van bekwaamheid
Toelating en aanmelding
U heeft een hbo- of wo-diploma met voorkeur enige ervaring met data. Een kennismaking en intake met motivatie zijn onderdeel van het toelatingsproces om de kwaliteit van de opleiding te waarborgen. Na een positieve intake kunt u zich aanmelden via het inschrijfformulier.
Kosten
Het executive programma bestaande uit het basisprogramma en 1 topmodule kost € 9.975,- voor leden en € 11.975,- voor niet-leden en is vrijgesteld van btw. De prijs is inclusief lunches, koffie- en theepauzes en 1x diner en overnachting. De prijs is exclusief reis- en verdere verblijfkosten.
Locatie
Het programma wordt aangeboden bij Landgoed ISVW te Leusden.
Certificering
Na een succesvolle afronding van ons 15-daagse executive programma ontvangt u een certificaat van UGBS en de Faculteit Economie & Bedrijfskunde en u wordt opgenomen in het openbaar NIMA-register.
Customer Journeys en Persona’s inzetten: effectief en duurzaam
De klantreis en persona’s: Bijna elke organisatie heeft ze en ze zijn onmisbaar bij het neerzetten van een cultuur waarbij de klant centraal staat. Je gaat aan de slag met je eigen situatie. Aan de hand van handvatten, tips en praktijkvoorbeelden kijk je kritisch naar de huidige customer journeys en persona’s en maak je een concreet actieplan om ze te optimaal toe te passen in jouw organisatie. Ook leer je hoe je AI hiervoor kunt gebruiken.
Inhoud
Tijdens deze praktische training worden bestaande customer journeys en persona’s beoordeeld, om uiteindelijk tot een goed product te komen en de juiste werkwijze en kennis te borgen in de organisatie. De beoordeling wordt gedaan door middel van de volgende deelvragen:
Hoe pas je ze optimaal toe op de werkvloer en op jouw projecten?
Hoe zorg je ervoor dat ze datagedreven zijn?
Hoe houd je ze up-to-date en onder de aandacht?
Hoe zorg je voor draagvlak en betrek je stakeholders?
Hoe pas je ze toe in alle lagen van de organisatie; van directie tot projectteams?
Hoe haal je er haalbare verbeteringen uit die waarde hebben voor zowel gebruiker als organisatie?
Je gaat aan de slag met je eigen situatie. Aan de hand van handvatten, tips en praktijkvoorbeelden kijk je kritisch naar de huidige customer journeys en persona’s en maak je een concreet actieplan om ze te optimaal toe te passen in jouw organisatie. De training heeft een praktische insteek en wordt versterkt door intervisie.
Docent
Sjoerd Walinga
Expert in digitale klantbeleving & conversie
“If the user can’t use it, it doesn’t work”. Dat is waar Sjoerd Walinga in gelooft. Hij heeft een enorme passie voor usability, user experience, conversie optimalisatie en gedragswetenschap. Als User Experience en Conversie expert bij Concept7 is hij hier dan ook maar al te graag mee bezig. Het werken voor bedrijven als Menzis, Roompot, Greetz, Philips en Gemeente Groningen leert hem elke dag weer nieuwe dingen en daar krijgt hij maar niet genoeg van. Daarnaast geeft Sjoerd gastcollege op diverse hogescholen en universiteiten en traint hij professionals en managers bij bedrijven als Talpa, RTL, a.s.r., Essent, KvK en de Belastingdienst.
Praktische informatie
Niveau
Niveau B – enige ervaring
Opbouw
50% Theorie
50% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid €495,- excl. BTW
Niet-leden €695,- excl. BTW
Zelf aan de slag gaan met marktonderzoek, is vaak makkelijker dan je denkt. Maar let op, er zijn wel valkuilen waar je als beginnende onderzoeker makkelijk in kunt vallen. Deze mastercourse is samengesteld voor marketeers die zelfstandig met marktonderzoek aan de slag willen en deze valkuilen willen ontlopen. Er worden praktische handvatten geboden om alle stappen die komen kijken bij een onderzoek, stapsgewijs eigen te maken. Van het onderzoek zelf, tot aan de eindpresentatie aan collega’s. Dit maakt de mastercourse ideaal voor professionals die zelf weinig ervaring hebben met het uitvoeren van marktonderzoek.
Inhoud
De beste marketingbeslissingen worden genomen op basis van gedegen marktonderzoek. Toch slaan veel marketeers deze fase over en handelen op onderbuikgevoel. In deze mastercourse Marktonderzoek leer je op de goede manier de juiste vragen te stellen waardoor je zelf meer, betere en snellere antwoorden krijgt.
DINSDAG 17 SEPTEMBER: INLEIDING & KWALITATIEF ONDERZOEK, DE BASICS – DOOR DURK BOSMA
Waarvoor gebruik je marktonderzoek? Waarvoor zou je het moeten gebruiken? Hoe kom je er achter welke vragen je zou moeten beantwoorden?
Wat kun je ermee (en wat niet)
Met welke beperkingen moet ik rekening houden
Probleemanalyse: wat is de echte, achterliggende vraag?
Hoe kom je tot de juiste onderzoeksvragen?
Hoe staan je klanten tegenover jouw product, dienst of service? Waarom kopen ze (niet) meer? Kwalitatief onderzoek verschaft je belangrijke insights over waarom mensen doen wat ze doen (of juist niet).
Groepsdiscussies versus individuele interviews
Online kwalitatief onderzoek
Interviewtechnieken
DINSDAG 23 SEPTEMBER: KWANTITATIEF ONDERZOEK, DE BASICS &
ANALYSEREN – DOOR DURK BOSMA
Harde cijfers zijn overtuigend. Wie kent ons bedrijf? Wat is de potentie van het nieuwe product? Hoe tevreden zijn klanten? Hoe groot is de markt? Vragen die met kwantitatief marktonderzoek beantwoord worden
Kernbegrippen: representativiteit, betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en significantie
Steekproeven: de basis
Respondentcontrole
Vragenlijsten voor kwantitatief onderzoek maken
Een enquêtetool kiezen
De ontdekkingstocht. Je leert hoe je gegevens vertaalt naar inzichten met behulp van tools die je al hebt.
Analyse van kwantitatieve onderzoeksresultaten (in Excel)
Analyse van kwalitatieve onderzoeksresultaten
Wrap-up van eerder behandelde onderdelen
DINSDAG 30 SEPTEMBER: ONDERZOEKSRESULTATEN DELEN MET IMPACT – DOOR MICHIEL DULLAERT
Je hebt het probleem en de oplossing scherp voor ogen, nu is het zaak om de rest van de organisatie hierover te informeren, inspireren en activeren.
Blok 1: Datavisualisatie, van inzicht naar impact
Waarom visualiseer je data
Hoe kijken mensen en welke visuele signalen herkennen ze instinctief.
Ontwerpkeuzes om leesbaarheid te vergroten en vertrouwen van de lezer te winnen.
Waarom kies je een bepaalde grafiek en welke grafieken kun je beter niet kiezen.
Veelgemaakte fouten in grafiekdesign en hoe ze te voorkomen.
Blok 2: Hoe ontwerp ik onvergetelijke presentaties
Wie is je publiek en hoe maak je verbinding maken met ze.
De opbouw van een goede presentatie. De kracht van het zandlopermodel, van pakkende introductie tot krachtige conclusie.
Dia of slide design voor presentaties. De verschillende soorten slides en hun valkuilen en mogelijkheden. De tekst slide, de fotoslide en de data slide.
Data-visual-storytelling, grafieken en afbeeldingen combineren tot een verhaal.
In samenwerking met
De Mastercourse vindt plaats op 16, 23 en 30 september 2025 bij het Data & Insights Network te Amsterdam. De trainingen op 16 en 23 september starten om 09:30 uur tot 16:30 uur. De training op 30 september vindt plaats vanaf 13:00 uur tot 16:00 uur.
Deze Mastercourse zal gefactureerd worden door NIMA. Van NIMA ontvang je tevens een bevestiging van inschrijving.
Door je in te schrijven ga je akkoord met het feit dat jouw NAW-gegevens, telefoonnummer en mailadres worden gedeeld met NIMA t.b.v. je deelname.
Michiel Dullaert
Data designer en data visualization teacher
Gepassioneerd over datavisualisatie én het vertellen van data gedreven visuele verhalen. Altijd op zoek naar nieuwe inzichten om infographics en presentaties nog beter te maken. Michiel verzamelt inzichten over data-ontwerp, visuele communicatie en storytelling en nog veel meer en combineert daarna de beste tips en tricks tot trainingen. Deze trainingen kenmerken zich door passie en enthousiasme. In een hoog tempo wisselen theorie, oefeningen en filmpjes elkaar af, doorspekt met anekdotes en veel voorbeelden uit de praktijk. Deelnemers ervaren het verschil tussen slechte en goed visualisaties en ontdekken hoe ze zelf daarin het verschil kunnen maken.
Durk Bosma
Marktonderzoek Expert
Succesvol marktonderzoek beantwoordt de juiste vragen op een heldere en inspirerende manier. Durk Bosma – helpt met zijn bedrijf Inzicht & Impact opdrachtgevers om marktonderzoek succesvol in te zetten doormiddel van advies, uitvoering van marktonderzoekprojecten en het geven van trainingen. Als marktonderzoeker heeft hij zijn sporen verdiend aan bureauzijde en opdrachtgeverskant. Durk wordt enthousiast van ingewikkelde onderzoeksvragen waarvoor een pragmatische aanpak gevonden moet worden. Met oud-collega Erik de Kort schreef hij het boek “Wat is de vraag?”.
Praktische informatie
Niveau
Niveau A – Weinig ervaring
Opbouw
De mastercourse bestaat uit drie bijeenkomsten bestaande uit een combinatie van theorie en praktijk.
Inclusief
Certificaat, Lesmateriaal, Koffie/thee & Lunch
Het boek “Wat is de vraag?” t.w.v. €29,95
‘Impact van onderzoek op de business’ en ‘ROI van onderzoeksbudget’ zijn ‘hot topics’ in de onderzoekswereld. Deze workshop gaat dieper in op het waarom, maar wil deelnemers vooral ook helpen om meer impact te maken én een hogere ROI van onderzoek te bereiken. Na deze dag deel je geen ‘onderzoeksresultaten’ meer, maar ‘activeer je inzichten’!
Inhoud
Impactvol rapporteren
Het presenteren van je inzichten
Alternatieve vormen van rapporteren
Activatie van inzichten binnen een organisatie in 6 stappen
Strategieën om van het gebruik van inzichten een echte ‘habit’ te maken
Docent
Tom de Ruyck
Head of Research Communities
Tom De Ruyck is ‘Head of Research Communities’ bij Human8 en verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Human8 op het gebied van ‘community research’. Hij is een veel gevraagd spreker op internationale marketing- & onderzoekconferenties. Het leiden van workshops en het voorzitten van onderzoeksbijeenkomsten (o.a. voor de D&IN en ESOMAR) zijn onderdeel van zijn favoriete activiteiten. Tom publiceerde verschillende white papers (ESOMAR) en artikelen in wetenschappelijke tijdschriften (zoals IJMR), business boeken en vakbladen (Research World, DDB, …). Daarnaast is hij een invloedrijke blogger/tweeter over de trends in de industrie en online research communities. Onlangs ontving Tom een award van ESOMAR voor zijn werk (“Fernanda Monti Award – Best Paper Congres ’09” en twee keer ‘Best Paper’ op een conferentie) en ook van de American Marketing Association (“4 under 40 – Emerging Leader of the Industry Award ’10”). Naast zijn werk bij Human8 is Tom gastdocent aan verschillende universiteiten en Adjunct Professor aan IESEG School of Management (Lille, Frankrijk) en EHSAL Management School (Brussel, België), waar hij doceert in ‘Contemporary Marketing Research Management & Techniques’. Tom is mede-oprichter en voorzitter van de Belgische onderzoeksvereniging BAQMaR en zit in het bestuur van een aantal andere professionele organisaties: ESOMAR’s Fringe Factory, MOA Summits ‘Programma Commissie, FTO & Lonbono.
Praktische informatie
Niveau
Niveau B – Enige ervaring
Opbouw
75% Theorie
25% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO- of CUBE-lid €495,- excl. BTW Niet-leden €695,- excl. BTW
‘Impact van onderzoek op de business’ en ‘ROI van onderzoeksbudget’ zijn ‘hot topics’ in de onderzoekswereld. Deze workshop gaat dieper in op het waarom, maar wil deelnemers vooral ook helpen om meer impact te maken én een hogere ROI van onderzoek te bereiken. Na deze dag deel je geen ‘onderzoeksresultaten’ meer, maar ‘activeer je inzichten’!
Inhoud
Impactvol rapporteren
Het presenteren van je inzichten
Alternatieve vormen van rapporteren
Activatie van inzichten binnen een organisatie in 6 stappen
Strategieën om van het gebruik van inzichten een echte ‘habit’ te maken
Docent
Tom de Ruyck
Head of Research Communities
Tom De Ruyck is ‘Head of Research Communities’ bij Human8 en verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Human8 op het gebied van ‘community research’. Hij is een veel gevraagd spreker op internationale marketing- & onderzoekconferenties. Het leiden van workshops en het voorzitten van onderzoeksbijeenkomsten (o.a. voor de D&IN en ESOMAR) zijn onderdeel van zijn favoriete activiteiten. Tom publiceerde verschillende white papers (ESOMAR) en artikelen in wetenschappelijke tijdschriften (zoals IJMR), business boeken en vakbladen (Research World, DDB, …). Daarnaast is hij een invloedrijke blogger/tweeter over de trends in de industrie en online research communities. Onlangs ontving Tom een award van ESOMAR voor zijn werk (“Fernanda Monti Award – Best Paper Congres ’09” en twee keer ‘Best Paper’ op een conferentie) en ook van de American Marketing Association (“4 under 40 – Emerging Leader of the Industry Award ’10”). Naast zijn werk bij Human8 is Tom gastdocent aan verschillende universiteiten en Adjunct Professor aan IESEG School of Management (Lille, Frankrijk) en EHSAL Management School (Brussel, België), waar hij doceert in ‘Contemporary Marketing Research Management & Techniques’. Tom is mede-oprichter en voorzitter van de Belgische onderzoeksvereniging BAQMaR en zit in het bestuur van een aantal andere professionele organisaties: ESOMAR’s Fringe Factory, MOA Summits ‘Programma Commissie, FTO & Lonbono.
Praktische informatie
Niveau
Niveau B – Enige ervaring
Opbouw
75% Theorie
25% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO- of CUBE-lid €495,- excl. BTW Niet-leden €695,- excl. BTW
Vele uren werk zijn er in je analyse gaan zitten. De uitkomst is een prachtig inzicht. De volgende stap is het overtuigen van de gebruiker, klant of collega. Snel zet je een presentatie in elkaar. Slides vol bulletpoints worden gecombineerd met de grafieken uit de analyse. De zaal wordt geboekt en dan is de grote dag.
Maar… de grote dag valt tegen. Geen applaus aan het eind, geen collega’s die doorpakken. Sterker nog, ze zaten tijdens de presentatie verveeld naar hun telefoon te staren en leken niet geraakt door de prachtige inzichten die je deelde. Als er al een reactie uit de zaal gaf, was dat een kritische vraag of dit niet korter gekund had.
Klinkt bovenstaand scenario bekend? Wil je dat dit soort presentaties tot het verleden behoort? Wil je impact maken met je inzichten? Volg dan deze training ‘Krachtige presentaties maken’.
Inhoud
Hoe zorg jij ervoor dat jouw presentatie onvergetelijk wordt en de aanwezigen aanzet tot actie.
Design, de kracht van visuele signalen als kleur, vorm en grootte.
Vlakverdeling en kleur, het sturen van aandacht.
Hoe visualiseer je je data, zodat het herkenbaar en inspirerend is?
Wie is je publiek en hoe maak je verbinding maken met ze.
Storytelling, wat zijn de onderdelen van een goed verhaal.
De opbouw van een goede presentatie. Het zandlopermodel, van pakkende introductie tot krachtige conclusie.
Dia of slide design. De verschillende soorten slides en hun valkuilen en mogelijkheden. De tekst slide, de fotoslide en de data slide.
De trainingsinhoud is toe te passen op zowel live als online presentaties.
Naast toegankelijke theorie, bevat deze training heel veel praktische tips die niet in reguliere Powerpoint of Excel trainingen voorbij komen. Waardoor de mogelijkheden van deze tools voor de gebruikers veel groter worden.
Deze training is geschikt voor iedereen die presentaties maakt om zijn inzichten te delen. Ben jij werkzaam als onderzoeker, analist, marketeer, controller of projectleider. Wil jij andere mensen wilt inspireren met jouw inzichten, dan is deze training voor jou.
Deelnemers dienen zelf een laptop met hierop Microsoft PowerPoint mee te nemen.
Docent
Michiel Dullaert
Data designer en data visualization teacher
Gepassioneerd over datavisualisatie én het vertellen van data gedreven visuele verhalen. Altijd op zoek naar nieuwe inzichten om infographics en presentaties nog beter te maken. Michiel verzamelt inzichten over data-ontwerp, visuele communicatie en storytelling en nog veel meer en combineert daarna de beste tips en tricks tot trainingen. Deze trainingen kenmerken zich door passie en enthousiasme. In een hoog tempo wisselen theorie, oefeningen en filmpjes elkaar af, doorspekt met anekdotes en veel voorbeelden uit de praktijk. Deelnemers ervaren het verschil tussen slechte en goed visualisaties en ontdekken hoe ze zelf daarin het verschil kunnen maken.
Praktische informatie
Niveau
Niveau A – Weinig ervaring
Opbouw
50% Theorie
50% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid €495,- excl. BTW
Niet-leden €695,- excl. BTW
Vele uren werk zijn er in je analyse gaan zitten. De uitkomst is een prachtig inzicht. De volgende stap is het overtuigen van de gebruiker, klant of collega. Snel zet je een presentatie in elkaar. Slides vol bulletpoints worden gecombineerd met de grafieken uit de analyse. De zaal wordt geboekt en dan is de grote dag.
Maar… de grote dag valt tegen. Geen applaus aan het eind, geen collega’s die doorpakken. Sterker nog, ze zaten tijdens de presentatie verveeld naar hun telefoon te staren en leken niet geraakt door de prachtige inzichten die je deelde. Als er al een reactie uit de zaal gaf, was dat een kritische vraag of dit niet korter gekund had.
Klinkt bovenstaand scenario bekend? Wil je dat dit soort presentaties tot het verleden behoort? Wil je impact maken met je inzichten? Volg dan deze training ‘Krachtige presentaties maken’.
Inhoud
Hoe zorg jij ervoor dat jouw presentatie onvergetelijk wordt en de aanwezigen aanzet tot actie.
Design, de kracht van visuele signalen als kleur, vorm en grootte.
Vlakverdeling en kleur, het sturen van aandacht.
Hoe visualiseer je je data, zodat het herkenbaar en inspirerend is?
Wie is je publiek en hoe maak je verbinding maken met ze.
Storytelling, wat zijn de onderdelen van een goed verhaal.
De opbouw van een goede presentatie. Het zandlopermodel, van pakkende introductie tot krachtige conclusie.
Dia of slide design. De verschillende soorten slides en hun valkuilen en mogelijkheden. De tekst slide, de fotoslide en de data slide.
De trainingsinhoud is toe te passen op zowel live als online presentaties.
Naast toegankelijke theorie, bevat deze training heel veel praktische tips die niet in reguliere Powerpoint of Excel trainingen voorbij komen. Waardoor de mogelijkheden van deze tools voor de gebruikers veel groter worden.
Deze training is geschikt voor iedereen die presentaties maakt om zijn inzichten te delen. Ben jij werkzaam als onderzoeker, analist, marketeer, controller of projectleider. Wil jij andere mensen wilt inspireren met jouw inzichten, dan is deze training voor jou.
Deelnemers dienen zelf een laptop met hierop Microsoft PowerPoint mee te nemen.
Docent
Michiel Dullaert
Data designer en data visualization teacher
Gepassioneerd over datavisualisatie én het vertellen van data gedreven visuele verhalen. Altijd op zoek naar nieuwe inzichten om infographics en presentaties nog beter te maken. Michiel verzamelt inzichten over data-ontwerp, visuele communicatie en storytelling en nog veel meer en combineert daarna de beste tips en tricks tot trainingen. Deze trainingen kenmerken zich door passie en enthousiasme. In een hoog tempo wisselen theorie, oefeningen en filmpjes elkaar af, doorspekt met anekdotes en veel voorbeelden uit de praktijk. Deelnemers ervaren het verschil tussen slechte en goed visualisaties en ontdekken hoe ze zelf daarin het verschil kunnen maken.
Praktische informatie
Niveau
Niveau A – Weinig ervaring
Opbouw
50% Theorie
50% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid €495,- excl. BTW
Niet-leden €695,- excl. BTW
Information design: simpele principes, betere rapporten
Ook al zijn je inzichten nog zo briljant, je maakt pas het verschil als je deze goed over kan brengen. Dat is waar we in deze workshop aan gaan werken: effectieve communicatie naar je opdrachtgever en stakeholders.
Inhoud
Tijdens deze doe-workshop ga je met eigen materiaal aan de slag en ga je experimenteren met de tools uit de information design-gereedschapskist. Een aantal onderwerpen die de revue passeren:
KISS-principe
Visuele hiërarchie & verticale logica
Piramidaal structuren
Functioneel kleurgebruik
Dataframing
Horizontale logica
Deelnemers dienen een eigen laptop en rapportages/presentaties/dashboards mee te nemen.
Docent
Robert van Ossenbruggen
Consultant & trainer evidence based marketing
Robert van Ossenbruggen studeerde psychologie, methodologie en marketing. Tegenwoordig is Robert consultant & trainer evidence based marketing bij The Commercial Works, een marketingadviesbureau gevestigd in Nederland en de UK. Robert helpt zijn klanten voornamelijk door bruggen te slaan tussen de wereld van data, modellen en statistiek en de wereld van marketing. Daarnaast geeft hij diverse trainingen voor de Data & Insights Academy, NIMA, Beeckestijn Business School en IESEG Business School. Blogt met regelmaat op marketingonline.nl en LinkedIn.
Praktische informatie
Niveau
Niveau B – Enige ervaring
Opbouw
25% Theorie
75% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid €495,- excl. BTW
Niet-leden €695,- excl. BTW
Information design: simpele principes, betere rapporten
Ook al zijn je inzichten nog zo briljant, je maakt pas het verschil als je deze goed over kan brengen. Dat is waar we in deze workshop aan gaan werken: effectieve communicatie naar je opdrachtgever en stakeholders.
Inhoud
Tijdens deze doe-workshop ga je met eigen materiaal aan de slag en ga je experimenteren met de tools uit de information design-gereedschapskist. Een aantal onderwerpen die de revue passeren:
KISS-principe
Visuele hiërarchie & verticale logica
Piramidaal structuren
Functioneel kleurgebruik
Dataframing
Horizontale logica
Deelnemers dienen een eigen laptop en rapportages/presentaties/dashboards mee te nemen.
Docent
Robert van Ossenbruggen
Consultant & trainer evidence based marketing
Robert van Ossenbruggen studeerde psychologie, methodologie en marketing. Tegenwoordig is Robert consultant & trainer evidence based marketing bij The Commercial Works, een marketingadviesbureau gevestigd in Nederland en de UK. Robert helpt zijn klanten voornamelijk door bruggen te slaan tussen de wereld van data, modellen en statistiek en de wereld van marketing. Daarnaast geeft hij diverse trainingen voor de Data & Insights Academy, NIMA, Beeckestijn Business School en IESEG Business School. Blogt met regelmaat op marketingonline.nl en LinkedIn.
Praktische informatie
Niveau
Niveau B – Enige ervaring
Opbouw
25% Theorie
75% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid €495,- excl. BTW
Niet-leden €695,- excl. BTW
In deze training slaan we een brug tussen de wereld van commerciële vraagstukken en de wereld van data, indicatoren en modellen. In veel organisaties zien marketeers de bomen niet meer door het kpi-bos. Er is vaak meer data beschikbaar dan kan worden verwerkt en alle databronnen lijken even belangrijk. Waar begin je? Hoe krijg je overzicht? Hoe stel je prioriteiten? Wat zijn de valkuilen? Deze vragen worden beantwoord tijdens deze tweedaagse training geschikt voor marketeers met een aantal jaren ervaring
Inhoud
Deel 1: De juiste vragen stellen
Kennismaking & waarom deze training
Quiz (cases die gedurende de training terugkomen)
De marketing cyclus (diagnose > strategie > executie)
First principles in marketing
De meeste klanten kopen weinig, sommige kopen veel (NBD)
Kleine merken hebben veel minder klanten en deze zijn ook (een beetje) minder loyaal (Double Jeopardy wet)
Merken concurreren in lijn met marktaandeel (Duplication of Purchase wet)
Merken bedienen min of meer dezelfde type klanten (Customer bases seldom vary)
Implicaties
Voorbeelden
Drivers van groei: waarde, mentale & fysieke beschikbaarheid
Wrap up: kernvragen & bijbehorende kpis
Deel 2: De juiste vragen beantwoorden
Waar komt de data vandaan?
Bronnen
Voor & nadelen
Waar kijken we naar?
Ruis & vertekening
Leading vs. lagging indicatoren
Gedrag vs. brein indicatoren
Samples vs. non-sample indicatoren
Effectiviteits- vs. efficiëntie indicatoren
Hoe kijken we er naar?
Overeenkomsten vs. verschillen
Absolute vs. relatieve cijfers
Causaliteit & selectie-effecten
Rekening houden met ruis/toeval
Deze training vindt plaats op 24 november en 1 december van 10:00 uur tot 16:30uur.
Deelnemers dienen een eigen laptop mee te nemen
Docent
Robert van Ossenbruggen
Consultant & trainer evidence based marketing
Robert van Ossenbruggen studeerde psychologie, methodologie en marketing. Tegenwoordig is Robert consultant & trainer evidence based marketing bij The Commercial Works, een marketingadviesbureau gevestigd in Nederland en de UK. Robert helpt zijn klanten voornamelijk door bruggen te slaan tussen de wereld van data, modellen en statistiek en de wereld van marketing. Daarnaast geeft hij diverse trainingen voor de Data & Insights Academy, NIMA, Beeckestijn Business School en IESEG Business School. Blogt met regelmaat op marketingonline.nl en LinkedIn.
Praktische informatie
Niveau
Niveau B – Enige ervaring
Opbouw
50% Theorie
50% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid €950,- excl. BTW
Niet-leden €1.185,- excl. BTW
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Het visualiseren van je data bij het delen van je analyseresultaten met collega’s en klanten is dus een logische keuze. Ook tijdens de analyse zal data visualisatie je helpen om sneller inzichten te vinden.
In deze training leer je wanneer je welke grafiek moet kiezen en welke grafiek je beter niet kunt gebruiken. Verder ontdek je het ideale design voor een grafiek, waardoor hij een brug gaat slaan tussen de informatie in de data, en de lezer die daar wat mee moet gaan doen.
Deze training bevindt zich op het snijvlak van data-analyse, communicatie en user experience. Met elementen van psychologie, design en storytelling. Gericht op grafieken en tabellen, voor rapportages, presentaties en infographics.
Inhoud
Waarom visualiseer je data
Hoe kijken mensen en welke visuele signalen herkennen ze instinctief.
Ontwerpkeuzes om leesbaarheid te vergroten en vertrouwen van de lezer te winnen.
Waarom kies je een bepaalde grafiek en welke grafieken kun je beter niet kiezen.
Veelgemaakte fouten in grafiekdesign en hoe ze te voorkomen.
Werken met kleur: welke kleuren kies je, en waarom.
Op welke manier moet je een tabel opmaken om deze overzichtelijk te houden.
Eenvoudige storytelling met grafieken
Bijzondere grafieksoorten, zoals de afwijkingsgrafiek en het verschoven staafdiagram.
Docent
Michiel Dullaert
Data designer en data visualization teacher
Gepassioneerd over datavisualisatie én het vertellen van data gedreven visuele verhalen. Altijd op zoek naar nieuwe inzichten om infographics en presentaties nog beter te maken. Michiel verzamelt inzichten over data-ontwerp, visuele communicatie en storytelling en nog veel meer en combineert daarna de beste tips en tricks tot trainingen. Deze trainingen kenmerken zich door passie en enthousiasme. In een hoog tempo wisselen theorie, oefeningen en filmpjes elkaar af, doorspekt met anekdotes en veel voorbeelden uit de praktijk. Deelnemers ervaren het verschil tussen slechte en goed visualisaties en ontdekken hoe ze zelf daarin het verschil kunnen maken.
Praktische informatie
Niveau
Niveau A – Weinig ervaring
Opbouw
50% Theorie
50% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO- of CUBE-lid €495,- excl. BTW
Niet-leden €695,- excl. BTW
Haal het maximale uit kwalitatieve (groeps)interviews!
Het beheersen van interviewtechnieken is essentieel voor het uitvoeren van een goed kwalitatief onderzoek. Maar hoe zet je deze technieken optimaal in bij het voeren van een (groeps)gesprek? En waar moet je opletten wanneer je de interviews digitaal afneemt? Ontdek de principes en belangrijkste elementen van interviews en groepsdiscussies. Leer keuzes te maken binnen de interviewtechnieken en omgaan met lastige respondenten! Uiteraard is er ook aandacht voor het daadwerkelijk oefenen van de technieken.
Inhoud
Wanneer ben je een goede interviewer
De rol en basishouding van de interviewer
Een kwalitatief (online) onderzoek opzetten
Effectieve interviewtechnieken
Hoe om te gaan met verschillende type respondenten
Zelf oefenen met single-interviews & groepsdiscussies
Docent
Nieske Witlox
Mede-eigenaar CO-efficiënt
Nieske Witlox is sinds 1994 mede-eigenaar van CO-efficiënt, een bureau voor kwalitatief onderzoek. Daarvoor heeft ze kort als docent communicatiewetenschap op de Universiteit van Amsterdam gewerkt. Met 20 jaar ervaring heeft Nieske een schat aan kennis en vaardigheden over (het uitvoeren van) kwalitatief onderzoek. Over een grote variëteit aan onderwerpen en voor uiteenlopende klanten heeft zij gesprekken met respondenten gevoerd. CO-efficiënt heeft in 2013 onderzoek uitgevoerd naar de beleving van respondenten bij het meedoen aan kwalitatief onderzoek. Tevens heeft CO-efficiënt sinds de opkomst van het internet en mobiele telefonie meerdere kwalitatieve onderzoeken in eigen beheer uitgevoerd naar online ontwikkelingen.