Al 15 jaar op rij doet Ruigrok | Netpanel onderzoek naar het internet- en socialmediagebruik van de Nederlandse bevolking. Dat blijkt vooral uit het What’s Happening Online-onderzoek waarin trends en ontwikkelingen naar voren komen. Tijd voor een vergelijking. Wat gebeurde er in 2007 en waar staan we nu?
De jongsten uit Generatie Z waren in 2007 nog maar net geboren, de iets ouderen zaten nog op de basisschool. Millennials gingen naar de middelbare school of studeren. Generatie X genoot van de studententijd of begonnen met het stichten van een gezin. Bij de babyboomers waren de kinderen inmiddels de deur uit en was het pensioen in zicht.
Het jaar 2007 was ook het jaar van de eerste iPhone en van de BlackBerry – de eerste smartphone met een qwerty-toetsenbordje, waarmee je zo waar een berichtje kon versturen – pingen – via internet. Magisch! Het was ook het jaar van de breedbeeldtelevisie en Microsoft Windows Vista, de opvolger van Windows XP. Het Land van Ooit ging failliet en ‘Blijf bij mij’ van André Hazes en Gerard Joling was een nummer 1-hit. De populairste websites waren Marktplaats, eBay en Wikipedia, en YouTube zat net een beetje in de lift. Hyves – van de dansende banaan – bestond drie jaar en was, met maar liefst vijf miljoen accounts, razend populair. Hyven werd zelfs opgenomen in het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal.
We scrollen heel wat af
Vijftien jaar later en hebben we veel socialmediakanalen zien komen en gaan. Hyves stopte in 2013, drie jaar na de lancering van Instagram. In 2011 verscheen Snapchat, in 2017 gevolgd door TikTok. In 2007 was slechts 41% van de mensen actief op social media, waarvan slechts 29% op meer dan één netwerk. Nu is 95% van de mensen actief op social media, waarvan 82% op méér dan één kanaal. We scrollen heel wat meer af met z’n allen: van gemiddeld vier uur of minder per week in 2007 naar vier uur per dag of meer in 2022. We bekijken reviews en reacties van anderen, doen inspiratie op en blijven op de hoogte van trends en ontwikkelingen. De smartphone is niet meer weg te denken. We kijken naar online video content en kopen producen. Bankzaken worden nu zelfs vaker via de smartphone gedaan dan via de laptop.
En de generaties groeiden mee. Gen Z begint met werken en maakt meer gebruik van LinkedIn. Voor millennials is online boodschappen bestellen inmiddels een uitkomst. Generatie X zie je ieder jaar digitaler worden; driekwart koopt online producten via de laptop, de helft via hun smartphone. Maar niet alleen de jongere generaties zitten op social media, ook twee derde van de babyboomers onderhoudt sociale contacten via Facebook.
Ruigrok | Netpanel is Kennispartner van Daily Data Bytes